17 tips om een eetkampioen te worden – Snacknieuws
Snacknieuws

Eetkampioen

17 tips om een eetkampioen te worden

EetkampioenSnacknieuws schrijft regelmatig  over eetwedstrijden dus u heeft er ongetwijfeld wel eens iets over gelezen, misschien heeft u er zelfs wel eens aan meegedaan. Fastfoodketens  gebruiken het wedstrijdelement vaak om extra aandacht voor hun producten te vragen. Een van de bekendste en zeker de oudste wedstrijd is die van “Nathan’s famous” een hotdog restaurant te New York.

In het begin ging het om een eenvoudig kraampje toch hebben ze vanaf het eerste moment, elk jaar weer, een hotdog eetwedstrijd gehouden. In 2016 wordt dit evenement voor de 100ste keer georganiseerd. Om goed voorbereid aan de start te verschijnen, het gaat hier tenslotte om een jubileum, heeft de redactie 17 insider tips voor u om een echte eetkampioen te worden. Deze tips komen van Yasir Salem een Amerikaan die al tal van wedstrijden met succes afgesloten heeft met wat in het Amerikaans “compatative eating”  heet.

Dit zijn de 17 tips om een eetkampioen te worden:

  1. Doe vaak mee. Door vaker mee te doen wordt u vanzelf geaccepteerd en dan krijgt u de trucs te horen er is namelijk geen echte handleiding voor deze sport.
  2. Water is een belangrijk trainingselement. Een maag kan ongeveer 30 hotdogs aan. Om uw maag te vergroten moet u snel veel water drinken. Om zich voor te bereiden drinkt Salem dagelijks een gallon (3,78 liter) binnen de minuut en eet ook nog een paar keer per week 3 tot 4 kg broccoli.
  3. Train dagelijks uw kaakspieren. 6 pakjes kauwgom tegelijk is geen uitzondering maar Salem heeft er iets anders op gevonden: hij kauwt op siliconen staafjes die artsen voorschrijven bij kaakchirurgie. Hij heeft ze in drie verschillende sterktes.
  4. Yasir Salem of New York finishes off an ear of corn.Ademcontrole is heel belangrijk. Als u zwemt ontwikkelt u vanzelf een bepaald ritme met ademen. Met snel eten is dat eigenlijk precies het zelfde. U moet uitvinden wat u prettig vindt en dan om de twee of drie hotdogs ademen. Als u buiten adem raakt heeft u weer een aantal seconden nodig om de hartslag te verlagen en die tijd heeft u niet in een wedstrijd.
  5. Film uw oefensessies en de wedstrijden. Kijk naar uw handbeweging, tel de keren dat u kauwt. Salem zet zelfs een video van zijn concurrenten naast zijn opgenomen beeld en analyseert dan de hand bewegingen en het aantal keer kauwen. Worstel ik met de worst? Kauw ik teveel? Alles wordt geanalyseerd.
  6. Therapeuten worden vaak geraadpleegd. Dit kan zijn om bijvoorbeeld de kotsreflex door middel van oefeningen te onderdrukken. Hypnotherapie om gedachten en gevoelens te veranderen en ook de angst om te braken weg te nemen. Ook biofeedback: het meten van lichaamssignalen via apparatuur wordt niet geschuwd. Meditatie is ook nog een middel dat wel wil helpen de prestaties te verbeteren.
  7. Topvorm is nodig bij wedstrijdeters. Ze hebben een laag lichaamsvet percentage en trainen veel. Er doet een theorie de ronde dat magere eters in het voordeel zijn ten opzichte van de wat meer gevulde deelnemers’ “the fat belt theory” Hier lijkt een kern van waarheid in te schuilen.
  8. Specialiseer u, er is altijd wel iets wat u makkelijker af gaat. Er zijn verschillende categorieën zo kunt u aantallen eten, maar ook kan het eten gewogen worden. Voorbeeld: als aantal kunt u kale hotdogs nemen of desnoods inclusief broodje. Wings eten is wat anders daar kunt u  niet alles van opeten dus gaat dat per emmer gewogen gewicht, voor en na de wedstrijd.  De moeilijkste categorie is echter min of meer vloeibaar voedsel  (Denk aan Chili) andere specialisaties kunnen zijn, zoet, gekruid, zout of die heerlijke pizza’s een mengeling van dit alles.
  9. Draag ruimzittende kleding. Denk aan zachte broek met elastische maagband en een oversized shirt zodat u  niet over strak zittende kleding hoeft na te denken tijdens de wedstrijd.
  10. Hitte. In Amerika zijn de wedstrijden vaak buiten. Het kan ook erg heet zijn kijk daarom altijd hoe de vrouwen het doen (voorprogramma) en pas uw strategie hierop aan. Bij hitte kunt u gewoon minder op, er zijn wedstrijden geweest waar ik me helemaal met ijs insmeerde en dus met een kletsnat shirt begon.
  11. Eet ook voor de wedstrijd. Ook wedstrijdeters moeten wat in hun maag hebben als ze beginnen Salem doet het volgende: twee dagen voor de wedstrijd gaat hij over op vloeibaar voedsel om ruimte te maken. Op de dag zelf een kop koffie en een uur lang hardlopen, een gallon water (3,78 liter) en wat fruit en hij staat op scherp. Het water is er al weer uit voor hij begint.
  12. Eet staand. Ga nooit zitten u bent dan al in elkaar gedrukt en verliest ruimte die nodig is.
  13. Gebruik vloeistof alleen als smeermiddel, het vult uiteraard ook. Soms is dopen niet toegestaan. Het hangt van de soort wedstrijd af welke drank het beste is: volle melk neutraliseert het effect van hete rode chilipepers. Suiker vrije drank of water voor zout eten, koffie en the voor zoete dingen. Geen koolzuurhoudende drank  en verder is de temperatuur erg belangrijk het beste voor uw lijf en keel is drank op  lichaamstemperatuur.
  14. Sauzen of smaakversterkers gebruik ze nooit. Salem: Bij een wedstrijd stonden er  potten mosterd ter promotie opgesteld en een amateur deed vervolgens op al zijn hotdogs mosterd. Op een gegeven moment moest hij overgeven, het spetterde zelfs op mijn kale hoofd en het begon meteen te branden.
  15. Geen tijd voor een stapje terug. Wedstrijdeters kauwen nauwelijks. Twee drie keer kauwen en dan slikken. Eén hand breekt de worstjes en propt ze in zijn mond terwijl de andere hand de broodjes al sopt. Nee we volgen niet de 30x kauwen op een hapje regel…..
  16. Met hamsteren kunt u een wedstrijd winnen. Een normale regel is wat u in de mond heeft, dat telt. U moet het dan wel binnen 30 seconden door kunnen slikken. Dus probeer altijd elke hoek van de mond vol te stoppen het kan net het verschil tussen winnen en verliezen betekenen.
  17. Spreek van te voren af wat te doen bij een gelijkspel. Klinkt misschien gek maar het komt voor. Het is hierbij beter om een tijdslimiet in te stellen zegt Salem want een tijdslimiet is na 5 of 10 minuten voorbij. Als u bijvoorbeeld voorstelt we eten nog 5 hotdogs… kon dat aan het eind van een wedstrijd wel eens heel erg lang duren.

Competitors Vie For Ultimate Eating Prize At Nathan's Hot Dog Eating Contest

Dat waren ze, de 17 tips van Yasir Salem. Nu aan de slag! De hoogste tijd om u voor te bereiden. Kijk voor meer informatie op de wedstrijdpagina’s van Nathan’s. De wedstrijden zijn een echte happening gezien de prachtige foto’s die op hun site staan.

Foto’s zijn afkomstig van Nathans.


Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *