Fotograferende mystery guest wordt deur gewezen

Eerder wezen we u op een bericht dat consumenten de nieuwe mystery guests zijn. Met een smartphone kunnen consumenten foto’s maken van bijvoorbeeld een frikandel. Via een applicatie stuurt de consument de foto naar de leverancier, die kan zo zien of de frikandel aan alle kwaliteitseisen voldoet.

Nu blijkt uit onderzoek, van de hogeschool Windesheim en de Universiteit Amsterdam, dat een consument die foto’s maakt van producten soms de deur wordt gewezen. Winkeliers zijn namelijk niet blij met klanten die producten scannen of fotograferen.

Winkel verlaten
Volgens het onderzoek reageert in 36% van de gevallen het winkelpersoneel negatief. Er is zelfs aan klanten gevraagd om de winkel te verlaten als ze een barcode stonden te scannen. Volgens de onderzoekers Thomas Adelaar en Melissa Oosterbroek geven de winkeliers als reden dat er geen foto’s gemaakt mogen worden van producten in de winkel. Ook zouden de applicaties inbreuk maken op de privacy.

Het gevolg is dat de consumenten naar een andere winkel gaan en waarschijnlijk niet meer terugkomen. Wat doet u als een klant een foto maakt van een snack? Of van uw cafetaria?

Joost Massing

Joost Massing is oprichter van www.snack-nieuws.nl. Hij gaat door het leven "als vriend van de frieten".

4 gedachten over “Fotograferende mystery guest wordt deur gewezen

  • 13 juli 2011 om 10:47
    Permalink

    Ik maak nu al een paar jaar regelmatig foto's van en in cafetaria's. Ook van de producten. Nog nooit een probleem gehad. Ik heb ook nog nooit gehoord dat mensen zijn weggestuurd wegens fotograferen. Ben best benieuwd naar dat soort verhalen.

    Beantwoorden
  • 13 juli 2011 om 11:10
    Permalink

    Heeft niks met snacks te maken, maar de Praxis heeft hier ook een handje van. de Man met de grote V wees me onvriendelijk en resoluut naar de uitgang. Het ging om een hanglamp….

    Beantwoorden
  • 13 juli 2011 om 16:40
    Permalink

    Een mystery guest kan behoorlijk kritisch, vervelend, oplettend, aardig en onaardig zijn. Ze weerspiegelen namelijk 1 op 1 de gedachten en reactie van je doorsnee gast. Het is dan ook in mijn ogen aan te raden om goed om te gaan met een (soms misplaatste of technisch niet haalbare)kritische noot van deze gast.Wij zijn best trots dat onze gasten met regelmaat foto's maken van producten. Mocht dit van een producent zijn dan kan dat alleen maar betekenen dat deze ook kwaliteit en continuïteit nastreeft.

    Beantwoorden
  • 14 juli 2011 om 17:08
    Permalink

    Nou ja, wat een toeval! Gisteren in de comments het verzoek gehad om een foto te verwijderen. Helaas weet ik niet van wie en ook niet waarom.

    En bedankt voor de opmerking over de tijden bij de comments. Ik zal even uitzoeken hoe dat aan te passen.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *