Patat / friet

Friet wint het grote ‘Patat vs. Friet’-debat van Heinz

De verkiezingsstrijd was spannend tot het laatste moment. Wie heb jij gekozen? En nee, we hebben het niet over de Tweede Kamer, maar over hét nationale twistpunt dat al jaren de gemoederen bezighoudt: zeg je patat of friet?

De afgelopen weken bracht Heinz met veel humor en lef het debat opnieuw tot leven met ‘Het grote Friet vs. Patat debat 2025’. Via een digitale stembus kon heel Nederland zijn stem uitbrengen, en dat werd een nek-aan-nekrace.

Na weken van campagnevoeren is de uitslag eindelijk bekend: friet trok aan het langste eind met 53,72 procent van de stemmen tegenover 46,28 procent voor patat. Friet is dus officieel de winnaar! Onder de rivieren mag men opgelucht ademhalen, terwijl boven de rivieren misschien wat teleurgesteld wordt gekauwd.

Toch houdt Heinz beide kampen tevreden. Zowel Friet Saus als Patat Saus blijven in de schappen liggen. Want hoe je het ook noemt, het belangrijkste blijft hetzelfde: it has to be Heinz.

Met deze campagne hebben we Nederland niet alleen uitgedaagd om kleur te bekennen, maar ook laten zien hoe Heinz op een speelse manier midden in de cultuur staat,” zegt Sr. Brand Manager Taste Elevation Diederick Ter Kulve. “Of je nu friet zegt of patat, de lekkerste saus blijft natuurlijk Heinz.

Deel dit op

Meer vet nieuws

Van Dobben viert 80 jaar croquetten en klassieke bitterballen

Wat begon in 1945 als een bescheiden eetsalon in de Korte Reguliersdwarsstraat in Amsterdam, is uitgegroeid tot een iconisch Nederlands merk. Van Dobben viert dit jaar zijn 80-jarig bestaan, en dat gebeurt niet onopgemerkt.


Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *