Friet met mayonaise

Hellmann’s Real Mayonnaise is volgens Kassa de lekkerste mayonaise

Friet met mayonaiseBegin november werd door consumentenprogramma Kassa een mayonaisetest uitgevoerd. De jury bestond uit mayonaisekenners: Janny van der Heijden (jurylid van Heel Holland Bakt), Roelina Dijk (levensmiddelentechnoloog), Erik van Loo (chefkok van restaurant Parkheuvel) en Arn Zuyderduijn (eigenaar van het Vlaams Friteshuis ‘van Gogh’ in Amersfoort).



De test is een herhaling van zestien jaar geleden, toen won Calvé mayonaise. Tijdens de test hebben de juryleden tien verschillende mayonaisesoorten geprobeerd en op verschillende zaken beoordeeld. Volgens de jury is Hellmann’s Real Mayonnaise de lekkerste mayonaise (o.a. te koop bij Albert Heijn en C1000). De mayonaise is lobbig en tegelijk luchtig, zuur, zoet, zout, heeft een mooie balans en lijkt het meest op zelfgemaakte mayonaise. De Calvésaus eindigde dit keer op de derde plek, de Albert Heijn mayonaise op de laatste plek. Zie hieronder de gehele uitslag:

Product Cijfer
Hellmann’s Real Mayonnaise 7,8
Jumbo Mayonaise 6,5
Calvé Mayonaise 6,3
D&L Mayo Royale 5,8
Belze Majoneis 5,8
Trophy Mayonaise 5,5
Van Wijngaarden Zaanse Mayonaise 5,5
Vita D’or 5,3
Remia Mayonaise 5,0
AH Mayonaise 4,0

Bekijk hieronder de uitzending van de mayonaisetest van Kassa (02-11-13):

Deel dit snacknieuws op:

25 Comments on “Hellmann’s Real Mayonnaise is volgens Kassa de lekkerste mayonaise

  1. De hier genoemde Hellmann’s Real Mayonaise is al jarenlang een geroemd product in de USA. In Nederland betreft dit de plastic pot met barcode 04800121338 van 433ml geïmporteerd door Engel Food Uithoorn.
    Let op: sinds kort is er onder dezefde naam een glazen pot in de handel van 400ml geïmporteerd uit de UK door Pietercil Barends Zoetermeer. Barcode 5000184321064.
    Dit product is NIET het door het panel geteste product. Dit product heeft een andere structuur en andere smaak. Met gebruikt o.a. raapolie wat de smaak heel sterk beïnvloedt. Kennelijk wil nu iedereen profiteren van de testresultaten. Te gek voor woorden dat dit onder dezelfde naam kan.

    1. Erger nog: het Amerikaanse product is nergens meer te verkrijgen in Nederland. Unilever zet alleen nog in op hun nieuwe Hellmann’s-lijn. (veel minder lekker tja)
      Shop America, een winkel die Amerikaanse producten in ons land verkoopt geeft als reactie:
      ” Sinds dit product in de Nederlandse schappen ligt mogen wij het product niet meer verkopen.
      We weten dat het anders smaakt, maar helaas moeten we ons aan de eisen van de fabrikant confirmeren.

      Blunder van Unilever lijkt me.

  2. tot voor kort kocht ik de lekkerste mayonaise denkbaar, Hellman in plastic pot met even brede donkerblauwe dop. Lobbige structuur, de glazen potten met smallere dop zijn olie achtig, anders van structuur. Wie kan mij vertellen waar ik de plastic potten kan kopen. De Hellman’s in glazen pot is niet lekker.

  3. Beste Sytska,
    Je kan vergeten dat je nog de plastic pot met de originele Amerikaanse Hellmann’s kan vinden. Unilever Nederland heeft de importeur verboden deze nog langer te leveren. We worden nu overstroomt met de Unilever UK Hellmann. Dit is een geheel ander recept. De lobbigheid is er niet en als olie is raapolie gebruikt i.p.v. Soja-olie.
    Unilever NL gooit overal raapolie in daarom is ook de Johma salade niet meer wat het was. Triest dat binnen het wereldconcern Unilever zo omgegaan wordt met de klant. Te meer daar juist het Amerikaanse product uitverkoren was tot de beste in Nederland. Het enige wat we allen kunnen doen is de UK verie absoluut niet kopen.
    Ik was in de gelukkige omstandigheid nog een paar potten uit New York mee te nemen. Nu ben ik op zoek naar een soort gelijk product als de echte Amerikaanse Hellmann. Want één ding is zeker we laten ons niet door Unilever vertellen wat we moeten kopen.

  4. Vreselijk sinds de mayonaise in glazen pot zit is er geen bodem te zien in de pot. Terwijl de mayonaise in plastic pot echt voor ALLES gebruikt werd. De glazen pot is 1 lepel uitgehaald en na 6 weken heb ik de volle pot weggegooid. Die troep in GLAZEN pot komt er hier niet meer in.

  5. Doodzonde! De mayo uit de plastic pot was perfect. Bovendien de enige mayonaise die een aardappelsalade stevig hield, zelfs na 4 of 5 dagen lag er nog steeds geen plasje vocht onderin. Moet je eens met de huidige Hellmann proberen. Nou, ik heb het gedaan. Alstublieft de real american mayo terug.

  6. Ik heb op basis van deze test en alle reclame op TV van de laatste tijd besloten ook een een pot (erg dure) Hellmann’s mayonaise aan te schaffen. Normaal heb ik vaak AH mayo of Lidl mayo welke ik beide prima vind smaken.

    Nu zit ik hier achter een bordje frietjes met Hellmann’s mayo… . Werkelijk niet te vreten!! Er zit echt geen smaak aan die mayo. Ik moet flink grote scheppen gebruiken (uit een kleine dure pot…) om er ook maar iets van te proeven… Wáárom is dit goedje zo vreselijk duur?? Vanwege alle marketingkosten die er aan gespendeerd zijn? Man! Maak gewoon een lekkere mayo in plaats van deze meuk, en hou op met zeuren over hoe goed je wel niet bent! (Bovenstaande test is hoogstwaarschijnlijk ook gesponsord door Hellmann’s)

    1. Beste Kuus,

      Hartelijk dank voor uw reactie.

      Vervelend om te horen dat de mayonaise niet naar wens is. Hellmann’s heeft onlangs, tot grote ergernis van vele fans, de ingrediënten aangepast. We hebben daar ook een artikel over gemaakt, zie: https://www.snack-nieuws.nl/hardcore-hellmanns-fans-in-hun-hemd-gezet/. Aangezien de test van Kassa eind 2013 is geweest hebben ze daar nog de originele mayonaise gebruikt. Waarschijnlijk zal bij een nieuwe test de mayonaise een hele andere score krijgen. In ieder geval wel als het aan de fans ligt.

      Vriendelijke groet,
      Joost

  7. Ook een glazen pot Hellmann’s gekocht. In combinatie met het in de reclameboodschap op televisie geschetste beeld grenst dit werkelijk aan volksverlakkerij. Kan me niet voorstellen dat dit product bij een smaaktest de 100 seconden overleeft, laat staan de 100 jaar die in de reclame genoemd wordt. Niet kopen, zonde van uw geld!

  8. ik vind de mayonaise niet te eten! Na 2 keer gebruikt te hebben heb ik t weggegooid. En ik niet aleen. Vies!!!!!!!! En nog duur ook! Weg halen die troep! Bah!

  9. Ik snap die lui bij Unilever niet. Kopen ze een duur Amerikaans merk op, investeren ze kapitalen in de introductie ervan in Europa. En vervolgens gooien ze al dat geld te grabbel door onder die merknaam een totaal verkloot product in de markt te zetten. De productmanager die daarvoor verantwoordelijk is moeten ze er bij Unilever per direct uit gooien.

    1. Om nog niet te spreken van de aantasting van de naam van Unilever zelf. Commercieel een volstrekt onbegrijpelijk beleid. Je gaat niet zomaar grof sleutelen aan een goede formule waar je veel geld in het gestoken. Niet verstandig.

  10. Hellmann voor het eerst gekocht. Wat een troep zeg.Heeft niets met mayonaise van doen. De smaak is zuur en enorm zout. Gewoon slimme marketing van Unilever om de hoofdprijs te vragen voor dergelijke enorme zoute rotzooi. Niet kopen, zonde van uw geld.

  11. nou ik kocht het ook na het zien van kassa
    ik dacht maak lekker gehaktballen
    verse broodjes gehaald
    ballen gemaakt
    twee broodjes gesneden ballen er op
    en lekkere klodder hellmann,s
    dacht ik dus
    ik nam er een grote hap van
    gadver de gadver wat een gore zoute zooi zeg
    ik denk nou ben zeker uitgeschoten
    met me gehaktballen maken
    balletje uit de pan geproefd
    nee heerlijk
    hapje majo geproefd gadver wat een zooi zeg
    niet te haggelen die troep
    nooit zulke gore majo geproefd
    dus je snapt pot in de kuikenbak
    en helaas me twee broodjes bal ook
    daar was ik nog het ziekste van
    godver uur in de keuken om te maken
    ik raad iedereen af die zooi te kopen
    het verdient ook geen andere naam dan
    ZOOI

    groetjes ferry

  12. Tja boekdelen kunnen we er over schrijven. Unilever is een arrogant bedrijf dat zelf bepaalt wat de klant moet nemen. Ze hebben absoluut geen boodschap aan wat de klant wil.
    Helaas is het bedrijf zo groot dat je als klant er ook geen beweging in krijgt.
    Zo ook met de misleidende reclame dat we het hebben over de originele Hellmanns mayonaise die gemaakt is met sojaolie en gepasturiseerde eieren. Het nieuw op de markt gebrachte product is van de UK Unilever met de ontzettend goekope vieze raapolie en niet met gepasturiseerd ei waardoor ook de lobbigheid verdwenen is.. Bij Unilever gaat het om de winst niet om de kwaliteit. Ook alle overheerlijke salades van het merk Johma zijn na overname door Unilever inmiddels verziekt met die smerige raapolie.

    En in de USA is er nog steeds de originele Hellmanns (van Unilever) helaas is het de importuer verboden deze nog langer in Nederland te leveren.

    Ongelooflijk dat dit soort chantage mag.

  13. Overigens heeft een klacht niet geleid tot aanpassing van de reclame.
    Als argument gebruikte men dat de oorspronkelijke niet in NL geleverd werd dus het nieuwe product is nieuw op de markt.
    De importeur Engelfood die al jaren lage de orinele leverde is niet gehoord. Bedrijven als AH/C1000/Hoogvliet en zelfs de Makro verkochten al jarenlang de enige echte uit Amerika geïmporteerde. Maar Unilever stoort zich aan iemand.

    Zie de uitspraak.
    https://www.reclamecode.nl/webuitspraak.asp?ID=149704&acCode

  14. Beste mensen.

    Calve was toentertijd de beste en is dat op de huidige dag nog steeds voor mij.
    Geen andere in mijn huis dan Calve mayonaise, goede smaak balans, heerlijk.

  15. Inmiddels heb ik een product gevonden wat ongeveer dezelfde lobbigheid kent en sojaolie net als de originele uit de USA afkomstige Hellmann’s, die helaas niet meer in NL te koop is.
    Want zoals we allen weten heeft Unilever Engelse Hellmann op de markt gegooid in NL met vooral veel raapzaadolie want daar is Unilever de grossier in.
    Ga naar Plus of Dirk van den Broek een koop “Met” Mayonaise. Een pot van 650ml voor slechts € 0,89.

    Gelukkig bepaalt de consument wat hij/zij kopen wil en niet Unilever.
    Unilever voor de zoveelste keer weer de plank misgeslagen.
    En….niet luisteren naar de klant want daar zijn ze te arrogant voor.

    We hebben nu ook een nieuw gezegde:”Je hebt zeker wat op je unilver” als je niet te vertrouwen bent.

  16. Dit kan echt niet hoor. Die “grandioze” hellemans ook eens geproefd omdat die toevallig in de reclame was bij Dirk. Want je moet wel flink gestoord zijn om een pot van 400 ml voor € 2,55 te kopen. Ik heb meerdere keren geprobeerd, maar ik heb nog nooit zulke vieze “mayonaise” geproefd. Wat een enorme zoute troep, een regelrechte aanslag op de nieren! Dit heeft echt totally nada niks met mayo te maken. Dit spul is puur gif! Levensgevaarlijke troep! Ik geloof best dat the real Hellmanns wel lekker zal zijn, maar deze bagger moet je niet kopen!

  17. Voor het eerst Hellman’s mayo gekocht. Ik wilde mezelf eens verwennen. Niet te vreten. Ziet er raar uit, alsof het geschift is en de smaak? Welke smaak? Dat was dus één keer en nooit weer.

Laat een reactie achter op Gerrit Jansen Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *