McDonald’s is online meest besproken fastfoodmerk
Reputatie-analysetool Buzzcapture deed onderzoek naar de online reputatie van fastfoodketens in Nederland. Totaal werd er liefst 379.000 keer gesproken over fastfoodrestaurants in Nederland. McDonald’s is de online kampioen met bijna 200.000 vermeldingen.
Het meeste volume van fastfoodketens komt van Facebook. Dat is opvallend want merken worden vaak op andere platforms besproken zoals Twitter, Instagram en blogs. De top 5 van online fasfoodketens bestaat uit: McDonald’s, KFC, Burger King, Domino’s en Febo. Deze ketens zijn ook allemaal op een of andere manier actief online.
Soorten vermeldingen
Buzzcapture geeft aan dat de vermeldingen in te delen zijn in: communicatie uitingen (bijvoorbeeld inspelen op actualiteit), corporate nieuws, fastfoodfans (zoals Snacknieuws!) en helaas ook fastfood tegenstanders.
Pizza
Naast de fastfooketens praten we ook graag over snacks. Afgelopen jaar werd er meer dan een miljoen keer gesproken over snacks. Waarschijnlijk is Snacknieuws hoofd verantwoordelijke! in 44% van de gevallen werd er gesproken over pizza, daarmee is het de meest besproken snack. Daar ligt een grote kans voor pizzaketens om op in te spelen. Naast pizza scoren hamburgers (31%) en friet (11%) hoog.