McDonald’s heeft in Japan een populair speeltje aan het Happy Meal toegevoegd: de Chiikawa Happy Sets. De speeltjes van de Japanse mangaserie zijn zo gewild dat het heeft geleid tot chaos en voedselverspilling. Klanten kochten de maaltijden uitsluitend voor de verzamelbare speeltjes, waardoor het voedsel ongeopend werd weggegooid. De speeltjes werden vervolgens door wederverkopers aangeboden voor prijzen tot $80 per set op platforms zoals eBay en Etsy. McDonald’s Japan reageerde direct en beëindigde de verkoop eerder dan gepland, met een tweede verkoopronde op 23 mei 2025.
Kirby
Dit is niet de eerste keer dat een Happy Meal-speeltje in Japan snel uitverkocht raakt. In februari 2024 leidde de lancering van Kirby-speeltjes binnen twee dagen tot uitverkochte winkels. McDonald’s Japan beëindigde toen ook al de campagne voortijdig vanwege de enorme populariteit.
Hello Kitty
Een ander voorbeeld is de Hello Kitty 50th Anniversary Happy Meal-campagne in december 2023. Hoewel oorspronkelijk gepland voor vier weken, waren de 50 verschillende Hello Kitty-pluchen speeltjes al binnen een week uitverkocht. Ook hier besloot McDonald’s Japan om de actie vroegtijdig te beëindigen.
Geef een reactie