McDonald’s Japan zet dit najaar opnieuw in op het Tsukimi-seizoen, het jaarlijkse maanfeest dat in het hele land door fastfoodketens wordt omarmd. Centraal staat de terugkeer van de Tsukimi-burger, met een gebakken ei dat symbool staat voor de volle maan. Dit jaar krijgt de klassieker een nieuwe tomatensaus met boter – de eerste receptwijziging in acht jaar.
Nieuwe burgers en ontbijtopties
Het menu wordt uitgebreid met onder meer de Torouma Sukiyaki Tsukimi, een variant met extra sukiyaki-rundvlees, en de nog zwaardere Triple Beef Sukiyaki Tsukimi, die alleen ’s avonds verkrijgbaar is. Voor de ochtend is er de Tsukimi Muffin, zodat ook het ontbijt in het teken van de maan kan staan. Het is een jaarlijks terugkerend fenomeen: vrijwel alle grote Japanse ketens brengen in september speciale Tsukimi-producten uit.

Eten en traditie gecombineerd
Tsukimi, letterlijk “maan kijken”, is een eeuwenoud Japans oogstfeest waarbij men de volle maan bewondert en traditionele gerechten eet zoals mochi en zoete aardappelen. Fastfoodketens vertalen dit naar creatieve menu’s, waarbij een gebakken ei de rol van de maan speelt. Naast de burgers introduceert McDonald’s dit jaar onder meer de An Butter Omochi Tsukimi Pie en een druivenshake met muscatdruiven. De nieuwe lijn komt vanaf 3 september 2025 in alle vestigingen in Japan.
Geef een reactie