Zaterdag 25 april zal het AD de uitslag van de friettest 2015 publiceren. De testers van het AD pretenderen zo objectief mogelijk te zijn door alles wetenschappelijk te benaderen. Maar is hun werkwijze vlekkeloos?
Verschillende testmethodes
“Ik schrok me lam toen ik de uitslag zag”, zegt Arn Zuyderduin van het Vlaams friteshuis “van Gogh” uit Amersfoort over de AD friettest van 2015. Van Gogh zet zich met ziel en zaligheid in voor een goede portie frites. De beloning, in de vorm van een goede score in de friettest, blijft uit. Hoe kan de score zo tegenvallen terwijl het friteshuis zo populair is? Arn ging op onderzoek uit en nam contact op met een aantal bevriende frituristen. Uit de reacties bleek dat de testers van het AD op verschillende manieren de test hebben uitgevoerd.
Knapperigheid
Het testpanel van het AD testte de ene keer het frietje ter plekke en de andere keer ging het in een zakje mee waarna het op locatie (bijvoorbeeld in de auto) werd getest. Dit kan van grote invloed zijn op de uitslag. Ingepakte friet verliest sneller zijn knapperigheid wat de score drastisch kan beïnvloeden. Het Vlaams friteshuis “van Gogh” lijkt nu de dupe te zijn van een verschil in testmethode en plaatste daarom hun kant van het verhaal op hun website.
Verse friet vs. fabrieksfriet
Ook bij de uitslag van 2014 werden er al vraagtekens geplaatst. Volgens Frans van Rooij, oprichter van de Vereniging Professionele Frituurders (ProFri ) heeft het AD een voorkeur voor verse friet. Frituristen die fabrieksfriet gebruiken maken bij voorbaat al geen kans op een hoge score. Daarnaast blijft het testen van friet een momentopname.
Dit jaar werden er 144 van de ongeveer 4500 frituristen in Nederland bezocht. De top 25 van de friettest zal blij zijn met de notering, alle andere frituristen moeten hopen dat het testpanel hun volgend jaar beter is gezind.


Geef een reactie