Het moederbedrijf Yum Brands van fastfoodketens zoals KFC, Pizza Hut en Taco Bell, heeft in het afgelopen kwartaal minder winst geboekt. Consumenten wereldwijd bezuinigen op restaurantbezoeken, wat de resultaten van het bedrijf onder druk zet.
De nettowinst van Yum Brands daalde met 12 procent naar 367 miljoen dollar (ongeveer 336 miljoen euro), vergeleken met 418 miljoen dollar in hetzelfde kwartaal vorig jaar. Ook de verkopen in restaurants die langer dan een jaar open zijn, daalden met 1 procent. Dit was lager dan analisten hadden verwacht, die op gelijke verkopen ten opzichte van vorig jaar rekenden.
Bij KFC en Pizza Hut ging de omzet met respectievelijk 3 procent achteruit. Taco Bell presteerde beter met een stijging van 5 procent.
Boycot in het Midden-Oosten
KFC ondervond vooral tegenwind in het Midden-Oosten, waar de verkopen met 11 procent daalden. De oorlog tussen Israël en Hamas heeft geleid tot een boycot van Amerikaanse ketens zoals KFC, vanwege de steun van de Verenigde Staten aan Israël. Ook in de VS noteerde KFC een daling van 7 procent.
In andere regio’s waren er betere resultaten. In China, de grootste markt van Yum Brands, steeg de omzet van KFC met 5 procent, terwijl Europa een groei van 9 procent liet zien.
Pizza Hut presteert wisselend
Pizza Hut boekte tegenvallende resultaten in Europa, waar de verkopen met 6 procent daalden. Een vergelijkbare daling werd waargenomen in het Midden-Oosten. In de Verenigde Staten, de belangrijkste markt van Pizza Hut, daalde de omzet met 1 procent. Daarentegen was er een sterke groei van 10 procent in China.
Concurrentie onder druk
Ook McDonald’s, een belangrijke concurrent, heeft te maken met dalende verkopen. Voor het eerst sinds het begin van de coronapandemie noteerde de fastfoodgigant een omzetdaling, mede door bezuinigingen van consumenten en geopolitieke spanningen.
Yum Brands ziet de druk op de fastfoodsector toenemen, maar blijft vertrouwen op groei in opkomende markten zoals China en Europa, waar consumenten ondanks de economische onzekerheden bereid zijn meer te besteden aan fastfood.
Geef een reactie