De bekende pizzaketen Pizza Hut beleeft moeilijke tijden in het Verenigd Koninkrijk. Het bedrijf achter de Britse restaurants, DC London Pie, is in financiële problemen geraakt en bevindt zich in een faillissementsprocedure.
Hoewel moederbedrijf Yum! Brands (ook eigenaar van KFC en Taco Bell) heeft ingegrepen met een reddingsplan, blijven de gevolgen groot: 68 vestigingen sluiten definitief de deuren en meer dan 1.200 banen verdwijnen.
Reddingsplan met een ‘pre-pack’ deal
Om een totale ondergang te vermijden, koos Yum! Brands voor een zogenaamde pre-pack deal. Dat is een vorm van herstructurering waarbij al vóór het faillissement een koper en een plan klaarstaan om de levensvatbare delen van het bedrijf te redden.
Dankzij deze operatie kan een deel van de Britse restaurants blijven bestaan. In totaal worden 64 vestigingen gered, goed voor 1.277 banen. De overige 68 restaurants sluiten, waarbij ongeveer 1.210 werknemers hun job verliezen.
Volgens Yum! Brands biedt de deal een toekomst voor Pizza Hut in het Verenigd Koninkrijk, al is het duidelijk dat de keten in afgeslankte vorm verdergaat.
Oorzaken van de problemen
De financiële moeilijkheden van Pizza Hut passen in een breder verhaal van druk op de Britse horecasector. De voorbije jaren werd de markt geconfronteerd met:
- Fors gestegen energieprijzen;
- Hogere lonen en inflatie, waardoor marges krimpen;
- Veranderend consumentengedrag: steeds meer mensen bestellen thuis via bezorgapps in plaats van uit eten te gaan;
- Stevige concurrentie van ketens als Domino’s en Papa John’s, maar ook van lokale pizzeria’s en bezorgformules.
Voor een keten die sterk leunt op restaurantbeleving met bediening aan tafel, is het in dat klimaat moeilijk om winstgevend te blijven.
Vooruitzichten voor Pizza Hut in Verenigd Koninkrijk
Yum! Brands neemt de uitbating van de overblijvende restaurants nu zelf in handen. Naar verwachting zal het bedrijf de komende tijd inzetten op een nieuwe strategie: kleinere vestigingen, een grotere focus op afhaal en bezorging, en een aangepast menu dat beter aansluit bij de huidige markt.
Of die aanpak voldoende zal zijn om de Britse tak van Pizza Hut weer gezond te maken, moet de toekomst uitwijzen. Eén ding is wel duidelijk: de strijd om de Britse pizzaliefhebber is heviger dan ooit.
Geef een reactie