Van Dobben viert 80 jaar croquetten en klassieke bitterballen

Wat begon in 1945 als een bescheiden eetsalon in de Korte Reguliersdwarsstraat in Amsterdam, is uitgegroeid tot een iconisch Nederlands merk. Van Dobben viert dit jaar zijn 80-jarig bestaan, en dat gebeurt niet onopgemerkt. Het merk, bekend om de ambachtelijke croquetten en klassieke bitterballen, staat symbool voor kwaliteit, nostalgie en typisch Nederlandse gezelligheid.

Een stukje geschiedenis

In juni 1945 opende de eerste Van Dobben eetsalon haar deuren. Gedurende acht decennia groeide het merk mee met generaties snackliefhebbers: van de borrelplank in het café tot het broodje op het station. De croquet van Van Dobben is inmiddels onderdeel van de Nederlandse eetcultuur geworden, iets waar menig Nederlander warme herinneringen aan heeft. Zoals brandmanager Eva Schoeman het stelt: “Generaties zijn met onze producten opgegroeid en genieten er nog steeds van.

Jubileumviering en consument- & horecacampagnes

Om het 80-jarig bestaan te markeren, pakt Van Dobben groots uit met diverse initiatieven:

  • Voor consumenten werd eerder in het jaar een actie aangekondigd waarbij mensen die in 1945 geboren zijn op 30 juni een gratis broodje kroket konden krijgen in de oorspronkelijke vestiging.
  • Voor de horecamarkt start de moedermaatschappij Van Geloven Food Group een landelijke campagne. Ondernemers die deelnemen maken kans op een “Gouwe Ouwe Van Dobben-feest” ter waarde van €4.500, dat volledig verzorgd wordt en staat in het teken van muziek, borrelhapjes en vooral veel Van Dobben-snacks.
  • Deze campagne richt zich niet alleen op terugkijken, maar ook op vernieuwing: Van Dobben beklemtoont dat het merk blijft vernieuwen, zonder afstand te doen van de kernwaarde: ambacht, smaak en gezelligheid.

Waarom dit jubileum ertoe doet

Tachtig jaar klinkt misschien abstract, maar in de praktijk betekent het dat het merk zich door meerdere generaties heen heeft bewezen. Van de bruine kroeg tot het treinstation, Van Dobben-products behoren tot de vaste waarden. In een tijd waarin merken snel komen en gaan, is het overleven van acht decennia méér dan alleen een jubileum – het is een bevestiging van blijvende relevantie.

Deel dit op

Meer vet nieuws

Barbecue vlees

Amerikaanse producent maakt barbecuesaus met bier

Het Amerikaanse barbecuemerk Rufus Teague heeft de handen ineengeslagen met Garage Beer voor een nieuwe lijn barbecuesauzen die daadwerkelijk bier bevatten.

Patat / friet

Friet wint het grote ‘Patat vs. Friet’-debat van Heinz

De verkiezingsstrijd was spannend tot het laatste moment. Wie heb jij gekozen? En nee, we hebben het niet over de Tweede Kamer, maar over hét nationale twistpunt dat al jaren de gemoederen bezighoudt: zeg je patat of friet?


Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *