Waarom de laatste bonbon het lekkerste is
Het klinkt heel herkenbaar, de doos bonbons is bijna op maar er zit er nog eentje in. Dan genieten we extra van de laatste bonbon. Een onderzoek van een groep wetenschappers van de University of Michigan heeft deze theorie bevestigd.
De laatste bonbon
Zowel mannen als vrouwen moesten bij het onderzoek aangeven hoeveel ze van vijf verschillende bonbons hadden genoten. Na iedere bonbon moesten ze aangeven hoe deze heeft gesmaakt. Sommige kregen te horen dat de vijfde bonbon de laatste was, aan andere deelnemers werd dit niet verteld. Van degene die vooraf wisten dat de vijfde bonbon de laatste was, koos 66% de laatste als lekkerste. Bij de deelnemers die niet wisten dat er maar vijf bonbons werden uitgedeeld kreeg de laatste maar 22% van de stemmen.
Laatste snack altjd lekkerder?
Onderzoeker Ed O’Brien zegt: “Als we weten dat iets gaat eindigen dan beïnvloedt dat ons op verschillende manieren. Eén ervan is dit ‘positiviteitseffect. Het motiveert ons om ergens meer van te genieten als het daarna over is.” Zou dit ook voor andere snacks gelden? Is bijvoorbeeld de laatste kipnugget, of bitterbal lekkerder dan degene daarvoor?
Vandaar dat de man zo uitkijkt naar de huwelijksnacht. Het is de laatste keer….