KFC

Waarom KFC in Japan zo populair is tijdens Kerstmis

Voor velen is Kerstmis een tijd van tradities, gezelligheid en heerlijk eten. Terwijl sommige landen de feestdagen associëren met kalkoen, stoofschotels of zelfgebakken lekkernijen, heeft Japan een unieke kersttraditie: KFC. Het klinkt misschien verrassend, maar gebraden kip van Kentucky Fried Chicken is daar een essentieel onderdeel geworden van de feestdagen. Hoe is dat zo gekomen?

Een slimme marketingzet

Het verhaal begint in de jaren 1970, toen KFC zich in Japan vestigde. Omdat Japan geen ingebakken kersttraditie kende en kalkoen nauwelijks beschikbaar was, besloot de fastfoodketen hier slim op in te spelen. In 1974 lanceerde KFC een marketingcampagne genaamd “Kurisumasu ni wa Kentakkii” (Kentucky voor Kerstmis). De campagne suggereerde dat een KFC-maaltijd een perfect alternatief was voor het traditionele kerstmaal.

Deze boodschap sloeg aan, vooral omdat veel Japanners een feestelijk, westerse ervaring wilden zonder zelf een ingewikkelde maaltijd te hoeven bereiden. KFC werd al snel hét symbool van een moderne, gezellige kerstviering.

De rol van kerst in Japan

In tegenstelling tot veel westerse landen is Kerstmis in Japan geen religieuze feestdag. Het wordt vooral gezien als een romantische of gezellige gelegenheid om met familie of geliefden door te brengen. Omdat er geen diepgewortelde kersttradities zijn, bood KFC een kant-en-klaar alternatief dat toegankelijk én feestelijk aanvoelde.

De kipmaaltijden worden vaak geleverd in speciale kerstverpakkingen en aangevuld met luxe bijgerechten, zoals taart en champagne. Dit maakt het een aantrekkelijke optie voor gezinnen en koppels die iets bijzonders willen doen zonder uren in de keuken door te brengen.

Een sociaal fenomeen

Wat begon als een slimme marketingcampagne, is uitgegroeid tot een jaarlijkse traditie. Tegenwoordig reserveren Japanners hun KFC-maaltijden weken van tevoren om teleurstelling te voorkomen. Het is niet ongebruikelijk dat er lange rijen staan bij KFC-vestigingen in de dagen voor Kerst.

Voor velen is het eten van KFC tijdens Kerstmis niet zomaar een maaltijd, maar een sociaal fenomeen. Het symboliseert gezelligheid, feestelijkheid en een vleugje westerse cultuur.

KFC en Kerst buiten Japan

Hoewel deze traditie vooral groot is in Japan, heeft het succes van de kerstcampagnes ook wereldwijd invloed gehad. In andere landen groeit de populariteit van KFC als onderdeel van de feestdagen, hoewel het nergens zo’n nationale traditie is geworden als in Japan.

Deel dit op

Meer vet nieuws

Dit zijn alle soorten hotdogs die er te vinden zijn

Het is niet ongebruikelijk dat verschillende staten hun unieke draai geven aan klassieke Amerikaanse gerechten, en de hotdog-industrie vormt hierop geen uitzondering.

Snackbarvitrine

De 10 vetste snacks en snacktoppers van 2024

Wij bij Snacknieuws houden net als iedereen van lijstjes, zeker aan het eind van het jaar. Daarom kijken we terug op 2024 en zetten we de 10 meest opvallende, originele en vooral smakelijke snacks en aanverwanten op een rij.


Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *