Via opmerkingen van onze site bezoekers bij een eerder Hellmann’s artikel werd ik geattendeerd op een opmerkelijke ommezwaai in de samenstelling van Hellmann’s mayonaise. Het staat leveranciers natuurlijk vrij een plastic pot te vervangen door een glazen exemplaar daar zullen best economische redenen ten grondslag aan liggen maar om dan ook maar meteen de smaak totaal te veranderen…
Wat er speelt
Engel Foreign Food B.V. heeft jarenlang en met veel succes de originele Amerikaanse Hellmann’s Mayonaise geïmporteerd en verkocht in Nederland. Het is ook deze Amerikaanse versie die zo goed scoorde in de Vara Kassa test van eind 2013.
Unilever doet distributie
Misschien mede daarom heeft Unilever onlangs besloten zelf de distributie ter hand te nemen en ook maar meteen met een “Europese” vervanger te komen. Unilever lift zo in ieder geval wel handig mee op de naamsbekendheid: het nieuwe label en pot zijn bij oppervlakkige beschouwing bijna identiek.
Zure smaak van Hellmann’s mayonaise
De Amerikaanse versie had die authentieke specifiek zure smaak. De Europese versie is de zure smaak helemaal kwijt ook de structuur van de Hellmann’s mayonaise is heel anders en dunner. We kunnen alleen maar gissen naar de beweegredenen van deze veranderingen daarom heeft de redactie Unilever benaderd en hen om uitleg gevraagd over deze, in onze ogen, toch wel erg rigoureuze aanpassingen.
Tot op heden hebben wij echter nog geen enkele reactie van Unilever op onze vragen mogen ontvangen.
— Update 30 augustus 2014
Inmiddels heeft Unilever Benelux gereageeerd en ons wat achtergronden over Hellmann’s Nederland gegeven:
In 2000 heeft Unilever Bestfoods overgenomen. Hellmann’s, een Best foods merk, werd hierdoor een Unilever merk. Er blijkt naast Calve nu een duidelijke consumentenbehoefte aan een tweede Unilever merk binnen het mayonaiseschap, Hellmann’s. Engel Foreign Food BV is 1 van de importeurs van buitenlandse Unilever producten en importeerde de Hellmann’s potten voorheen vanuit het buitenland. Unilever heeft onlangs besloten de verkoop van het merk in Nederland in eigen beheer te nemen. Daarmee is het importeren via Engel Foreign Food BV niet meer nodig.
Als eigenaar van het merk mag Unilever Hellmann’s overal verkopen.
Unilever wist dat Hellmann’s bij een kleine groep kenners erg geliefd is. Hellmann’s is wereldwijd zelfs uitgeroepen tot ’s werelds favoriet, gebaseerd op AC Nielsen verkoop- en aandeelcijfers, 2010-2014. In Vara’s Kassa is Hellmann’s getest, van dit product kun je niet spreken van een oude of nieuwe receptuur. Elke pot Hellmann’s is afgeleid van het product waar Richard Hellmann in New York mee begon en kun je daardoor herkennen aan de unieke smaak en structuur.
Snacknieuws: Hellmann’s Mayonaise werd door een grote groep als het summum gezien op mayonaise gebied, waarom heeft Unilever de smaak veranderd en door wie is de nieuwe smaak getest?
Zoals hierboven benoemd is elke pot Hellmann’s die je wereldwijd koopt, afgeleid van het product waar Richard Hellmann in New York mee begon. Omdat Unilever haar consumenten overal ter wereld optimaal wil bedienen is er een klein verschil tussen recepturen, gedreven door lokale smaakvoorkeur. Hellmann’s uit Engeland is bijvoorbeeld iets fris/ zuurder dan Hellmann’s uit de VS, dat iets zouter van smaak is. Uit testen is gebleken dat de receptuur uit Engeland de Nederlandse consument het meeste aanspreekt. Dat is waarom we deze receptuur in Nederland lanceren. Maar de smaakverschillen zijn minimaal.

Geef een reactie