6 Tips om fastfood te eten en toch gezond te blijven

Fastfood friet picantoBij de meeste van ons vliegen de kilo’s om de horen. Het komt er makkelijker aan dan dat het er weer vanaf gaat. Het is ook zo makkelijk om even een snelle hap te halen. Maar hoe kunnen we zorgen dat we de snelle hap kunnen blijven eten en dat we toch gezond blijven?

Maak het zelf
Het is altijd fijn om buiten de deur te snacken maar je kunt ook je eigen fastfood maken. Je kunt dan de porties beter bepalen en weet precies wat er in zit. Je kunt kiezen voor mager gehakt, iets minder saus of een extra blaadje sla. Het is misschien niet zo fast omdat je het zelf moet maken, maar het zorgt er wel voor dat je precies weet wat je eet. Daarnaast realiseer je je dan ook beter wat je naar binnen stopt.

Sporten
De meeste deelnemers aan eetwedstrijden eten enorme porties en wisselen dat af met enorm veel sporten. Sporten en snacken kan dus hand in hand gaan. Wie veel sport voelt zicht goed en kan dan ook zich lekker te buiten gaan aan wat fastfood. Maar een sixpack is echt niet nodig, zolang je maar goed in je vel zit. Het helpt ook om vaker ergens met de fiets of lopend naar toe te gaan. En als je goed voor jezelf zorgt hoef je je ook niet schuldig te voelen als je een extra snack eet. Maar het gaat verder dan sporten alleen. Dus verwen jezelf met een lekker luchtje of verzorgingsproducten na het sporten want er zijn altijd mooie aanbiedingen te vinden bij de drogisterij of in de Kruidvat folder. Zo zorg je voor de innerlijke en de uiterlijke mens.

Minder saus
Een snack is het lekkerst met een flinke klodder saus. Maar juist die saus is de boosdoener als het gaat om calorie inname. Veel sauzen bevatten veel vet, suiker of zout. Over het algemeen kunnen we stellen dat de rode sauzen gezonder zijn dan de witte. Dus neem liever ketchup in plaats van mayonaise.

Fastfood friet picanto

Let op calorieën en hoeveelheid
We kennen allemaal het gezegde: ieder pondje gaat door het mondje. Het is nou eenmaal zo dat fastfood vaak veel calorieën bevat. Kies daarom eens voor de gezondere varianten en kleinere porties. Bijvoorbeeld een gewone hamburger zonder extra ingrediënten zoals kaas en spek. Of een normale frikandel in plaats van een XXL. Neem een flesje water in plaats van een milkshake. Het scheelt weer wat calorieën en op den duur kan dat aantikken.

Hou bij wat je eet
Weet je wat je iedere dag naar binnen stopt? Wij weten niet eens meer wat we gisteren hebben gegeten. Er zijn veel apps waarin te registreren valt hoeveel en wat je hebt gegeten. Het geeft je een aardig overzicht en inzicht in je eetpatronen. de apps tellen de calorieën en zo weet je ook dat je afgelopen zondag nog een frikandel met grote friet hebt gegeten.

Geniet er van
Misschien wel het belangrijkste punt is om te genieten van het eten dat je eet. Het is zonde om direct na het eten van een frikandel of een hamburger direct spijt te hebben. Voel je niet schuldig omdat je een snack hebt gegeten want dat kan prima. Zorg alleen dat het past in jouw levensstijl.

We schreven het al bij ons laatste punt: geniet vooral van wat je eet. Zorg dat het in je levensstijl past en wissel de snelle hap af met een gewone gezonde maaltijd. Bewegen en sporten zijn niet voor iedereen de leukste bezigheden maar als je daardoor een extra frikandel kunt eten dan heb je het er toch wel voor over?

 

Deel dit snacknieuws op:

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.