Burger King in het nauw door misleidende Whopper-reclames

De Amerikaanse fastfoodgigant Burger King moet zich in de rechtszaal verantwoorden voor het overdrijven van de grootte van zijn iconische Whopper. Een federale rechter in Florida heeft bepaald dat een rechtszaak over misleidende reclame mag doorgaan. Volgens de aanklacht stellen de reclames de burger veel groter en rijker voor dan hij in werkelijkheid is.

Zestien mensen uit dertien staten hebben Burger King aangeklaagd omdat ze zich bedrogen voelen. Ze zeggen de Whopper gekocht te hebben op basis van overdreven reclames, waarin de burger voller oogt dan in het echt. Burger King probeerde de zaak van tafel te krijgen, maar kreeg nul op het rekest van rechter Roy Altman. Die oordeelde dat de claims van misleidende informatie voldoende reden zijn om de zaak voort te zetten.

Whopper

De fastfoodketen verdedigt zich fel. Volgens een woordvoerder zijn de geadverteerde burgers exact dezelfde als die in de restaurants worden geserveerd: “De flame-grilled burgers op onze foto’s zijn dezelfde die dagelijks worden gemaakt.”

De rechter ging daar niet in mee en gaf aan dat Burger King de “gezonde logica van de wet in Florida” negeert. In tegenstelling tot sommige andere staten hoeven klanten in Florida geen speciale vertrouwensrelatie met een bedrijf te hebben om te kunnen klagen over misleiding.

Mogelijke gevolgen voor de hele sector

De advocaten van de aanklagers, van het Russo Firm, noemen het besluit van de rechter “belangrijk” en denken dat het invloed kan hebben op hoe fastfoodketens hun producten aanprijzen. En Burger King is niet de enige die onder vuur ligt: eerder werden McDonald’s, Wendy’s en Buffalo Wild Wings aangeklaagd voor vergelijkbare misleidende claims.

Hoewel deze zaken vaak stranden – zoals die tegen Wendy’s en McDonald’s in 2023 – is de aandacht voor eerlijke reclame in de fastfoodwereld flink gegroeid. Advocaat en voedselveiligheidsexpert Bill Marler noemt dit soort rechtszaken “een dunne lijn tussen consumentenbescherming en irritante geldklopperij.”

Deel dit op

Meer vet nieuws

McDonald's Franse Friet

McDonald’s test merkherkenning in Saudi-Arabië zonder menukaarten

McDonald’s heeft in Saudi-Arabië tijdelijk alle menukaarten uit zijn restaurants verwijderd. Met deze actie wil het bedrijf aantonen hoe vertrouwd klanten zijn met het assortiment – zodanig dat zij zonder visuele hulp hun bestelling kunnen plaatsen.

Domino's Pizza Bicky Mexicano

Bicky saus en Mexicano samen op één pizza bij Belgische Domino’s

Domino’s en Bicky kondigen een gloednieuwe samenwerking in België aan: de Pizza Bicky Mexicano. Na het eerdere succes van de Bicky Pizza bundelen de twee iconische merken opnieuw hun krachten om Belgische pizzaliefhebbers te verrassen met een nieuwe smaakcombinatie.


Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *