De Amerikaanse fastfoodgigant Burger King moet zich in de rechtszaal verantwoorden voor het overdrijven van de grootte van zijn iconische Whopper. Een federale rechter in Florida heeft bepaald dat een rechtszaak over misleidende reclame mag doorgaan. Volgens de aanklacht stellen de reclames de burger veel groter en rijker voor dan hij in werkelijkheid is.
Zestien mensen uit dertien staten hebben Burger King aangeklaagd omdat ze zich bedrogen voelen. Ze zeggen de Whopper gekocht te hebben op basis van overdreven reclames, waarin de burger voller oogt dan in het echt. Burger King probeerde de zaak van tafel te krijgen, maar kreeg nul op het rekest van rechter Roy Altman. Die oordeelde dat de claims van misleidende informatie voldoende reden zijn om de zaak voort te zetten.

De fastfoodketen verdedigt zich fel. Volgens een woordvoerder zijn de geadverteerde burgers exact dezelfde als die in de restaurants worden geserveerd: “De flame-grilled burgers op onze foto’s zijn dezelfde die dagelijks worden gemaakt.”
De rechter ging daar niet in mee en gaf aan dat Burger King de “gezonde logica van de wet in Florida” negeert. In tegenstelling tot sommige andere staten hoeven klanten in Florida geen speciale vertrouwensrelatie met een bedrijf te hebben om te kunnen klagen over misleiding.
Mogelijke gevolgen voor de hele sector
De advocaten van de aanklagers, van het Russo Firm, noemen het besluit van de rechter “belangrijk” en denken dat het invloed kan hebben op hoe fastfoodketens hun producten aanprijzen. En Burger King is niet de enige die onder vuur ligt: eerder werden McDonald’s, Wendy’s en Buffalo Wild Wings aangeklaagd voor vergelijkbare misleidende claims.
Hoewel deze zaken vaak stranden – zoals die tegen Wendy’s en McDonald’s in 2023 – is de aandacht voor eerlijke reclame in de fastfoodwereld flink gegroeid. Advocaat en voedselveiligheidsexpert Bill Marler noemt dit soort rechtszaken “een dunne lijn tussen consumentenbescherming en irritante geldklopperij.”



Geef een reactie