Grote hoeveelheden snacks en drank verspild bij bedrijfslunches en borrels

Uit onderzoek van de stichting Samen Tegen Voedselverspilling en Veneca (Vereniging Nederlandse Cateringorganisaties) blijkt dat er bij evenementen zoals vergaderlunches en borrels aanzienlijke hoeveelheden snacks en dranken onbenut blijven. Bij koffiebijeenkomsten en borrels wordt zelfs meer dan 40% van de dranken niet genuttigd, terwijl snacks zoals bitterballen vaak onaangeroerd blijven liggen.

Onderzoek naar snackverspilling
Het onderzoek, uitgevoerd door Wageningen University & Research (WUR), richtte zich op de verspilling van voedsel en dranken bij zakelijke evenementen. Acht grote cateraars, waaronder Albron, Sodexo en Hutten, deden mee aan het onderzoek. Bij 575 evenementen voor zo’n 7.000 gasten werd maar liefst 7.500 kilo voedsel bereid, waarvan een groot deel snacks betrof.

Bitterballen blijven liggen
Bij borrels, een typisch moment voor snacks zoals bitterballen, blijkt maar liefst 37% van de hapjes niet geconsumeerd te worden. Dit komt neer op een bitterbal en een biertje per persoon die onaangeroerd blijven. Gesloten flesjes drank kunnen vaak worden hergebruikt, maar snacks belanden helaas in de prullenbak. Een uitzondering vormen gebaksmomenten: als er taart wordt geserveerd, blijft daar vrijwel niets van over.

Groot Bittergarnituur

Lunchsnacks worden vaak overgeslagen
Ook tijdens bedrijfslunches zijn snacks vaak het slachtoffer van verspilling. Nederlanders eten traditioneel liever brood, maar desondanks wordt 20% van de broodjes niet opgegeten. Van de dranken, waaronder frisdrank en sapjes, blijft 34% staan. Vooral wanneer er alleen koffie, thee en water wordt geserveerd, wordt bijna de helft hiervan niet aangeraakt.

Cateraars zoeken naar oplossingen
Op 9 september kwamen de deelnemende cateraars samen om manieren te bespreken om deze snackverspilling tegen te gaan. Veneca wijst erop dat ‘no shows’ – gasten die onverwacht niet komen opdagen – een grote oorzaak zijn van verspilling. “Het is belangrijk dat we beter afstemmen met onze klanten over het aantal verwachte gasten en hun voorkeuren, zodat we gerichter snacks en dranken kunnen aanbieden,” aldus Veneca.

De cateraars hopen dat ze met betere communicatie en planning de verspilling van snacks in de toekomst flink kunnen terugdringen.

Deel dit op

Meer vet nieuws

Ben & Jerry's

Ben & Jerry’s Chunky Experience keert terug in Rotterdam

Na het grote succes vorig jaar keert de Chunky Experience pop-up van Ben & Jerry’s terug in Rotterdam! Deze unieke smaakbeleving vindt plaats in de Hofbogen, dichtbij Rotterdam Centraal, van vrijdag 13 tot en met zondag 15 september.

McDonald's McCrispy 2024

McCrispy, de nieuwe favoriet bij McDonald’s

Wie regelmatig naar McDonald’s gaat heeft een favoriet. Of dat nou de Big Mac, McNuggets of een McChicken maakt niet uit want vanaf nu is er een nieuwe favoriet. Tenminste volgens McDonald’s. Want nu is de McCrispy er!


Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *