Candybar

Kleine verpakkingen rukken op – maar wil de snacker dat wel?

In steeds meer schappen zie je het gebeuren: de vertrouwde chipszakken, koekverpakkingen en snoepmixen worden kleiner – soms subtiel, soms opvallend. Waar fabrikanten spreken over “portiecontrole” en “betaalbare keuzes”, ziet de consument vooral minder inhoud voor hetzelfde geld. De opmars van kleine verpakkingen is een wereldwijde trend. Maar zit de Nederlandse snacker hier eigenlijk wel op te wachten?

Betaalbaar

De economische realiteit van 2025 – met aanhoudende inflatie en duurdere grondstoffen – dwingt snackfabrikanten tot slimme strategieën. Merken als PepsiCo, Mondelez en Campbell’s brengen steeds vaker kleinere verpakkingen op de markt. Zo blijven snacks betaalbaar in absolute zin, al is de prijs per gram vaak fors hoger. Hoewel de trend vooral zichtbaar is in de VS en het VK, komt ook Nederland eraan te pas:

  • In supermarkten als Albert Heijn en Jumbo zien we een groeiend aanbod van mini-porties, zoals notenmixjes, kleine chocoladerepen en portiezakjes chips.
  • Kiosken en tankstations breiden hun “Grab & Go”-aanbod uit met kleine snacks.
  • Kindvriendelijke lunchverpakkingen – met mini‑verpakking – winnen terrein.

Shrinkflation

Fabrikanten praten graag over gezondheid en bewuste consumptie: minder calorieën, meer grip op hoeveel je eet. Maar critici zien vooral een sluipende vorm van “shrinkflation” – het onopvallend kleiner maken van een product zonder dat de prijs mee daalt.

Een veelgehoorde klacht online:

“Waarom moet ik voor minder chips méér betalen, terwijl ik net zo veel honger heb?”
“Ze noemen het portiecontrole, maar het is gewoon winstoptimalisatie.”

Wat vind jij?

Zou jij liever een kleinere, goedkopere snack kopen – of gewoon je vertrouwde formaat, ook al is het iets duurder geworden?

Deel dit op

Meer vet nieuws

Snacks zijn populair – en gezondere varianten winnen terrein

Nederlanders houden van snacken. Het is makkelijk, snel, en past perfect in een druk dagelijks leven. Toch willen steeds meer mensen bewuster snacken. Uit consumentenonderzoek van Panelwizard in opdracht van ABN AMRO blijkt dat bijna negen op de tien Nederlanders gezonde voeding belangrijk vinden.

Pringles verkoopt exclusieve Grilled Steak smaak in Verenigd Koninkrijk

Pringles heeft een opvallende nieuwe smaak gelanceerd in het Verenigd Koninkrijk: Flame Grilled Steak. De knapperige chips krijgen hiermee een krachtige, rokerige rundvleessmaak die doet denken aan een sappige steak direct van de grill.


Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *