McDonald’s-topman: consumenten mijden Amerikaanse merken

McDonald’s-topman Chris Kempczinski ziet een duidelijke trend: steeds meer consumenten nemen afstand van Amerikaanse merken. In een gesprek met nieuwszender CNBC zei hij dat de “uitstraling van de VS een beetje verbleekt” is.

Vermijden Amerikaanse producten

Voor McDonald’s, actief in meer dan honderd landen, is dat geen kleine zorg. De keten wordt wereldwijd gezien als hét icoon van de Amerikaanse fastfoodcultuur. Volgens Kempczinski volgt het bedrijf daarom nauwgezet hoe mensen tegen zowel de VS als tegen McDonald’s zelf aankijken. Ook buiten McDonald’s is de beweging zichtbaar. In Europa en Canada geven consumenten vaker aan Amerikaanse producten te vermijden, van frisdrank tot fastfood. Apps en platforms die helpen bij het kiezen van alternatieven winnen terrein.

Het negatieve sentiment richting Amerikaanse merken wordt door analisten onder meer gekoppeld aan de politieke koers van de VS in de afgelopen jaren. In Nederland speelt daarnaast mee dat McDonald’s door veel mensen vooral nog altijd wordt gezien als ongezond fastfood.

Toekomst

Toch wil de keten wereldwijd blijven investeren in haar merk. McDonald’s zet in op het versterken van de herkenbaarheid en probeert tegelijk lokaal relevant te blijven.

Deel dit op

Meer vet nieuws

McDonald's Quarter Pounder BBQ

McDonald’s introduceert de Quarter Pounder BBQ

McDonald’s komt met een nieuwe verrassing voor liefhebbers van de klassieke Quarter Pounder. Deze keer staat de smaak van barbecue centraal. De Quarter Pounder BBQ combineert het vertrouwde recept met een kruidige, smokey barbecuesaus die zorgt voor een volle en hartige smaakbeleving.

NFL Nuggets Broncos

NFL-teams krijgen nuggets in de vorm van hun logo

De Amerikaanse fabrikant Tyson Foods viert de start van het nieuwe NFL-seizoen met drie bijzondere kipnuggets. Deze nuggets zijn speciaal ontwikkeld voor de Denver Broncos, de Green Bay Packers en de huidige Super Bowl-kampioen Philadelphia Eagles.


Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *