Prijzen cafetaria’s voor het eerst in twee jaar stabieler

SnackbarvitrineNa een periode van twee jaar waarin de prijzen in de horeca gestaag stegen, lijkt er nu een periode van stabilisatie te zijn aangebroken in de eerste maanden van 2024. De sterke prijsstijgingen die we eerder zagen, doen zich nu niet meer zo nadrukkelijk voor. Dit blijkt uit een analyse van More2Market in samenwerking met @FoodClicks op basis van alle transacties op het horecaplatform van NTF.

In de afgelopen twee jaar zijn de prijzen van verschillende producten binnen de horeca gestegen, waarbij friet opviel met een jaarlijkse stijging van gemiddeld 15%. Dit bracht de prijs per portie van 3 euro naar 4 euro. Snacks zoals frikandellen en hamburgers, evenals frisdranken, lieten een meer gematigde stijging zien van minder dan 10% per jaar. Interessant is dat online prijsinflatie zelfs iets hoger lag dan in traditionele cafetaria’s.

Verschuivingen in product voorkeuren
Opvallend is de daling in de populariteit van milkshakes in het eerste kwartaal, mogelijk veroorzaakt door slecht weer. Het aandeel van milkshakes in de drankenomzet daalde van bijna 40% naar slechts 30%. Daarentegen groeide de totale drankenomzet, voornamelijk dankzij frisdranken, terwijl energiedranken en sappen minder presteerden. Ook is er een teruglopend belang te zien in snacks, frites en sauzen als geheel, deels verklaard door de gematigde prijsstijging van snacks. Aan de andere kant profiteren maaltijdoplossingen van de groei in online bestedingen.

Omzetgroei in het eerste kwartaal
In vergelijking met het voorgaande jaar laat het eerste kwartaal van 2024 een omzetgroei zien van 3,1%. Deze groei blijft echter achter bij de prijsontwikkeling. Terwijl online verkoop een groei van 8,2% noteert, blijft de groei bij kassaverkoop beperkt tot slechts 1%. Dit brengt uitdagingen met zich mee voor traditionele cafetaria’s om het volume te stabiliseren, aangezien online verkoop blijft groeien en een significant deel van de totale omzet uitmaakt, vooral in het weekend.

 

Deel dit op

Meer vet nieuws

Domino's Thin and Crispy

Domino’s introduceert nieuwe Thin & Crispy pizzabodem en drie nieuwe smaken

Domino’s heeft diverse toevoegingen aan de menukaart geïntroduceerd waaronder de Thin & Crispy pizzabodem. Deze ultradunne, knapperige bodem, die zo krokant is als een cracker, belooft een nieuwe dimensie van genot toe te voegen aan de pizzabeleving bij Domino’s. Maar dat is niet alles – samen met deze innovatieve bodem introduceert Domino’s ook drie nieuwe […]

Heinz

Heinz verzet zich tegen anti-ketchup sentiment in Chicago

In Chicago wordt het vragen naar ketchup op je hotdog beschouwd als een overtreding. Heinz heeft echter besloten op te komen voor ketchupliefhebbers door billboards te plaatsen die ketchupzakjes afgeven bij anti-ketchup restaurants. De “Smack for Heinz” campagne, ontworpen door ReThink, is een opvallende reactie op de lokale tradities.


Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *