Na een periode van twee jaar waarin de prijzen in de horeca gestaag stegen, lijkt er nu een periode van stabilisatie te zijn aangebroken in de eerste maanden van 2024. De sterke prijsstijgingen die we eerder zagen, doen zich nu niet meer zo nadrukkelijk voor. Dit blijkt uit een analyse van More2Market in samenwerking met @FoodClicks op basis van alle transacties op het horecaplatform van NTF.
In de afgelopen twee jaar zijn de prijzen van verschillende producten binnen de horeca gestegen, waarbij friet opviel met een jaarlijkse stijging van gemiddeld 15%. Dit bracht de prijs per portie van 3 euro naar 4 euro. Snacks zoals frikandellen en hamburgers, evenals frisdranken, lieten een meer gematigde stijging zien van minder dan 10% per jaar. Interessant is dat online prijsinflatie zelfs iets hoger lag dan in traditionele cafetaria’s.
Verschuivingen in product voorkeuren
Opvallend is de daling in de populariteit van milkshakes in het eerste kwartaal, mogelijk veroorzaakt door slecht weer. Het aandeel van milkshakes in de drankenomzet daalde van bijna 40% naar slechts 30%. Daarentegen groeide de totale drankenomzet, voornamelijk dankzij frisdranken, terwijl energiedranken en sappen minder presteerden. Ook is er een teruglopend belang te zien in snacks, frites en sauzen als geheel, deels verklaard door de gematigde prijsstijging van snacks. Aan de andere kant profiteren maaltijdoplossingen van de groei in online bestedingen.
Omzetgroei in het eerste kwartaal
In vergelijking met het voorgaande jaar laat het eerste kwartaal van 2024 een omzetgroei zien van 3,1%. Deze groei blijft echter achter bij de prijsontwikkeling. Terwijl online verkoop een groei van 8,2% noteert, blijft de groei bij kassaverkoop beperkt tot slechts 1%. Dit brengt uitdagingen met zich mee voor traditionele cafetaria’s om het volume te stabiliseren, aangezien online verkoop blijft groeien en een significant deel van de totale omzet uitmaakt, vooral in het weekend.
Geef een reactie