De jaarlijkse paaseitjesgekte viel dit jaar behoorlijk tegen. Uit een onderzoek van dataspecialist Hiiper, uitgevoerd in opdracht van de NOS, blijkt dat de verkoop van paaseitjes met 12,5% is gedaald ten opzichte van vorig jaar. De boosdoener? De fors gestegen prijzen.
Cacao is goud waard
Cacao — hét hoofdingrediënt van paaseitjes — is in korte tijd drie keer zo duur geworden. Door mislukte oogsten in West-Afrika, het belangrijkste productiegebied, en speculatie op de grondstoffenmarkt is de prijs de pan uitgerezen. Ook suiker, dat veel gebruikt wordt in chocolade, is fors duurder geworden door aanhoudende droogte in landen als India en Thailand.
Minder eitjes in het mandje
De combinatie van duurdere grondstoffen en hogere winkelprijzen maakt dat consumenten kritischer zijn. Gemiddeld liggen de paaseitjesprijzen dit jaar 10 tot 15 procent hoger, met uitschieters tot 30 procent. Veel mensen kiezen er daardoor voor om minder eitjes te kopen, of grijpen pas toe als ze in de aanbieding zijn.
Wat gebeurt er met de overgebleven eitjes?
Supermarkten proberen verspilling te voorkomen. Na Pasen worden de overgebleven paaseitjes vaak flink afgeprijsd. Wat dan nog overblijft, gaat soms naar voedselbanken of wordt omgesmolten voor andere toepassingen binnen de chocolade-industrie.
Chocolade blijft geliefd
Ondanks de dip in verkoop blijft het paaseitje populair. De traditie leeft voort — alleen iets gematigder. Misschien gaan we in de toekomst wel voor kwaliteit boven kwantiteit: een paar écht lekkere eitjes in plaats van een berg van de goedkoopste soort.



Geef een reactie