Friet en frikandel

Eerste airfryer-snackbar van Nederland sluit na anderhalf jaar

Wat begon als een innovatief horecaconcept, eindigde na anderhalf jaar in een gesloten zaak. De Frietaire, de eerste snackbar in Nederland die volledig werkte met professionele airfryers in plaats van traditionele frituurpannen, heeft zijn deuren gesloten.

De eigenaar, Jules Paquay, opende de zaak in 2022 met de ambitie om frituren te vernieuwen. In plaats van pannen met gloeiendhete olie, gebruikte hij vier grote airfryers om snacks als frikandellen, kroketten en friet te bereiden. Daarmee wilde hij afrekenen met frituurlucht, vetspetters en oververhitte keukens. Het systeem was volledig gesloten, geurloos en werkte met vooraf ingestelde programma’s. De friet bleef krokant, maar de lucht in de zaak bleef schoon.

Lovende reacties maar ook kritiek

Hoewel het concept lovende reacties kreeg, bleek het in de praktijk niet rendabel. Klanten moesten langer wachten doordat airfryers niet tussendoor bijgevuld kunnen worden. Elke lading moest apart draaien, wat leidde tot vertraging en soms ongeduld aan de balie. Ook de locatie en timing bleken nadelig voor het succes. Na anderhalf jaar besloot Paquay de stekker eruit te trekken.

Vanaf het begin kreeg het idee ook flinke kritiek, zowel uit de frituurbranche als van snackliefhebbers en deskundigen. Specialisten wezen op het gebrek aan snelheid en flexibiliteit in de keuken, iets waar de traditionele frituur wél in voorziet. Snackliefhebbers klaagden bovendien dat de smaak en structuur van airfryerproducten niet konden tippen aan die van klassiek gefrituurde snacks.

Traditionele frituur blijft de norm

Toch wordt de technologie niet als mislukt beschouwd. Leverancier QBTEC, dat de industriële airfryers leverde, ziet nog steeds potentie. In Duitsland wordt inmiddels geëxperimenteerd met een nieuw concept, onder de naam Hulala, waar de airfryers opnieuw centraal staan.

Voor thuisgebruik blijft de airfryer populair, maar in de snackbar blijft de traditionele frituur voorlopig de norm.

Deel dit op

Meer vet nieuws

Domino's BBQ 2025

Domino’s zet deze zomer vol in op barbecue met nieuwe BBQ-producten

Domino’s richt deze zomer de aandacht volledig op de smaak van de barbecue. De pizzaketen introduceert een reeks nieuwe producten waarin de kenmerkende BBQ-smaak centraal staat. Van pizza’s met gegrilde kip of groenten tot een complete BBQ Box en een zomerse shake.

Burger King Japan Baby Body Burger

Burger King Japan lanceert ‘Baby Body Burger’ ter ere van sumoworstelen

Burger King Japan heeft op 11 juli 2025 een nieuwe limited-edition burger geïntroduceerd: de Baby Body Burger. Deze burger is ontwikkeld in samenwerking met de Japan Sumo Association en vormt een eerbetoon aan de ‘Yokozuna’-klasse, de hoogste rang binnen het sumoworstelen.


Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *