Groei van de fastfoodindustrie ondanks uitdagingen

De consumptie van fastfood neemt toe, volgens een recent onderzoek van Technavio. De markt zal naar verwachting jaarlijks met 3% groeien, wat neerkomt op een stijging van ongeveer €110 miljard tussen 2025 en 2029. Kunstmatige intelligentie (AI) speelt een belangrijke rol in deze groei en transformatie, samen met een toename in diversiteit binnen het aanbod. Toch blijven er enkele uitdagingen bestaan.

Veranderingen in het fastfoodlandschap

Fastfoodbedrijven breiden zich verder uit dan de traditionele restaurants en foodtrucks. Er is een sterke opkomst van fast-casual eetgelegenheden, cloudkeukens en kant-en-klare maaltijdpakketten. Online bestellingen en bezorgapps zorgen ervoor dat consumenten sneller en gemakkelijker toegang hebben tot betaalbare maaltijdoplossingen.

Deze ontwikkelingen maken de markt echter ook steeds gefragmenteerder, wat een uitdaging vormt voor aanbieders. Bovendien kiezen steeds meer consumenten voor gezondere alternatieven. Andere obstakels zijn verstoringen in de toeleveringsketen en een tekort aan arbeidskrachten. Ondanks deze uitdagingen wordt verwacht dat marktfragmentatie verder zal toenemen door de inzet van AI, geautomatiseerde contactloze systemen en online bestelplatforms.

Concurrentiestrijd en strategische samenwerkingen

Om concurrerend te blijven, moeten bedrijven zich aanpassen aan de nieuwe ontwikkelingen. Een voorbeeld hiervan is Domino’s, dat samenwerkt met Menulog, een Australisch online bestel- en bezorgplatform. Dergelijke samenwerkingen worden steeds belangrijker voor fastfoodketens om hun marktaandeel te vergroten.

Daarnaast zetten bedrijven in op samenwerkingen met de auto-, industrie- en commerciële sector om hun concurrentiepositie te versterken. Volgens het onderzoek richten grote (Amerikaanse) merken zoals Burger King, Pizza Hut, Starbucks, Subway, McDonald’s, Papa John’s en Domino’s zich op dergelijke strategieën om de marktpositie te behouden en uit te breiden.

Deel dit op

Meer vet nieuws

Kwalitaria verkoopt steeds meer vegetarische snacks

Met de Nationale Week Zonder Vlees en Zuivel in volle gang zien we de ene na de andere fastfoodketen met acties op vegetarische gerechten. En niet zonder resultaat want in 2024 werden er maar liefst 22,4% meer vega-opties besteld dan het jaar ervoor.

Chips Cheetos

Chips in de vorm van Pokémon verkocht voor bijna 90.000 dollar

Een Flamin’ Hot Cheeto met een opvallende gelijkenis met Charizard, een populaire Pokémon, is op een online veiling verkocht voor $87.840 (€81.038). Het unieke snackje, bijgenaamd “Cheetozard”, werd aangeboden door het veilinghuis Goldin en ontving bijna 60 biedingen voordat de veiling sloot. Het stuk chips, ongeveer 7,5 cm groot, werd enkele jaren geleden ontdekt door 1st & Goal […]


Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *