Rechtszaak aangespannen tegen McDonald’s en Wendy’s om tegenvallende hamburgers
De Amerikaanse Justin Chimenti uit New York heeft fastfoodketens McDonald’s en Wendy’s aangeklaagd omdat hun hamburgers er in het echt anders uitzien dan in de reclames. Hij hoopt daarmee voor zichzelf en iedereen die zich gedupeerd voelt 50 miljoen schadevergoeding te krijgen.
15% kleiner
In de stukken van de rechtszaak staat dat de advertenties oneerlijk en schadelijk zijn omdat de hamburgers uit de advertenties niet overeen komen met de werkelijkheid. Volgens de zaak zouden de hamburgers in werkelijkheid 15% kleiner zijn dan in de advertentie. De reclames zouden daarmee misleidend zijn en dat is zeker in een tijd van inflatie, hoge voedselprijzen, onzekerheid en mensen die amper rond kunnen komen zorgwekkend.
Succesvol?
De ketens hebben nog niet gereageerd op de rechtszaak. Of de zaak succesvol is valt nog te betwijfelen. Een reclame staat meestal niet gelijk aan de werkelijkheid daarom verwacht professor in de rechten Mark Bartholomew dat het uiteindelijk zal eindigen in een schikking.