Snacks zijn populair – en gezondere varianten winnen terrein

Nederlanders houden van snacken. Het is makkelijk, snel, en past perfect in een druk dagelijks leven. Toch willen steeds meer mensen bewuster snacken. Uit consumentenonderzoek van Panelwizard in opdracht van ABN AMRO blijkt dat bijna negen op de tien Nederlanders gezonde voeding belangrijk vinden. Tegelijkertijd geven ze aan dat het in de praktijk lastig is om deze wens om te zetten in dagelijkse keuzes.

Vooral onder jongeren en jonge gezinnen speelt de prijs een rol. Gezondere tussendoortjes worden vaak als duurder ervaren: 38 procent noemt dit als grootste drempel, bij 18- tot 30-jarigen loopt dit op tot meer dan 53 procent. Ook geven mensen aan dat het aanbod van snelle, toegankelijke snacks vaak nog traditioneel is, terwijl gezondere varianten soms wat lastiger te vinden of te bereiden zijn.

Verandering in gang gezet

Toch is er een duidelijke beweging gaande. Steeds meer producenten, supermarkten en horecaondernemers spelen in op de groeiende vraag naar verantwoorde snacks. Denk aan volkoren wraps, groenteballetjes, smoothies, snackgroenten of ovengebakken bites met minder zout en vet. Ook het farm-to-table-principe – waarbij lokale, seizoensgebonden producten de basis vormen – vindt zijn weg naar het snackaanbod.

Restaurants en snackbars experimenteren volop met nieuwe formules zoals ‘healthy fast service’, waarbij bekende smaken en formats worden gecombineerd met voedzame ingrediënten. Het doel: snacken toegankelijk houden, maar dan met meer balans en variatie.

Gezamenlijke aanpak nodig

Volgens gezondheidsexpert Jaap Seidell is de sleutel tot succes een omgeving die verleidt tot slimme keuzes. Dat vraagt om samenwerking tussen producenten, retail, overheid én consumenten zelf. Door gezondere snacks betaalbaar, lekker én zichtbaar te maken, wordt snacken niet alleen leuk en gemakkelijk, maar ook passend binnen een bewuste levensstijl.

Deel dit op

Meer vet nieuws

Burger King - King On Tour

Burger King trekt Japan door met ‘King On Tour 2025’

Burger King Japan trapt een nieuw avontuur af met de lancering van King On Tour 2025, een foodtruck-tour die het iconische fastfoodmerk naar nieuwe regio’s brengt.

Candybar

Kleine verpakkingen rukken op – maar wil de snacker dat wel?

In steeds meer schappen zie je het gebeuren: de vertrouwde chipszakken, koekverpakkingen en snoepmixen worden kleiner – soms subtiel, soms opvallend. Waar fabrikanten spreken over “portiecontrole” en “betaalbare keuzes”, ziet de consument vooral minder inhoud voor hetzelfde geld.


Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *