Met de Nationale Week Zonder Vlees en Zuivel in volle gang zien we de ene na de andere fastfoodketen met acties op vegetarische gerechten. En niet zonder resultaat want in 2024 werden er maar liefst 22,4% meer vega-opties besteld dan het jaar ervoor.
Kwalitaria geeft aan dat vooral de vega frikandellen, kroketten en andere snack varianten scoren en samen goed zijn voor ruim 91% van de totale vegetarische verkoop. Ook zit er een aanzienlijke groei in de vegetarische burgers: in 2024 werden er bijna 76% meer vega-burgers verkocht dan het jaar ervoor.
“We breiden ons assortiment steeds verder uit met vegetarische opties,” vertelt Rogier Janssen, franchise-directeur en nauw betrokken bij de duurzaamheidsstrategie van Kwalitaria. “Zowel onze ondernemers als onze gasten vragen er steeds vaker om. Uiteraard blijven kwaliteit en smaak bij ons vooropstaan, dus we testen en proeven volop. Daarnaast werken we samen met erkende leveranciers zoals Mora, De Vegetarische Slager, Like en Vivera.“
In het totaal aantal bestellingen heeft het percentage vegetarische een bescheiden aandeel. Maar Kwalitaria ziet wel groei mogelijkheden. “Bij Kwalitaria is er plek voor iedereen: vegetariërs, vleeseters en flexitariërs. We willen laten zien hoe lekker vegetarisch eten kan zijn, zonder dat mensen hun hele eetpatroon hoeven om te gooien,” aldus Rogier.
Daarom biedt Kwalitaria van 3 tot en met 16 maart diverse kortingen op vegetarische burgers, snacks en friet specials. Rogier: “Zo dagen we onze gasten uit om het eens te proberen. Eén dagje zonder vlees kan al een groot verschil maken.“



Geef een reactie