Misselijke hamburgers van McDonald’s
U heeft het waarschijnlijk al gezien: de actie van fastfoodketen McDonald’s waarbij u kunt stemmen op een oude hamburger. Niet zozeer op een verouderd exemplaar, maar op een variant die in het verleden eens over de toonbank ging. De McAfrika, California Classic, Greek Mac of een van de andere 16 hamburgers. Leuk… of niet?
Persoonsgegevens
U kunt aan de actie meedoen via uw Hyves-, Facebook- of Twitterprofiel en uw e-mailadres. Makkelijk toch? Als u goed naar de actievoorwaarden kijkt, zult u merken dat er een addertje onder het gras steekt bij deze op het oog zo sympathieke actie. In de voorwaarden stelt McDonald’s in de eerste plaats dat zij zelf de prijswinnaar bepaalt, daar komt geen notaris of andere onafhankelijke instantie aan te pas. Is niet eerlijk en volledig ondoorzichtig. In de tweede plaats worden alle gegevens van alle deelnemers in een grote database van McDonald’s opgeslagen zodat de voedselgigant u later kan “informeren” over haar producten. Is dit niet gewoon een doorzichtige actie om uw persoonlijke gegevens even op te halen? Misselijke Mac.