Nederlanders zijn gek op sauzen en vooral tijdens barbecue en gourmet

Sauzenonderzoek HeinzVolgens een onderzoek van Heinz zijn Nederlanders gek op saus. We gebruiken saus niet alleen bij de BBQ (63%) maar ook bij een borrelmoment (36%), het diner (39%) en zelfs bij het ontbijt (16%)!

Gevarieerde sauzen
“De Nederlander is steeds gevarieerder gaan eten. Waar je voorheen alleen een boterham of misschien een tosti bij de lunch op tafel zag staan, zien we dat nu afgewisseld worden met salades, pokebowls, luxe broodjes, burgers, taco’s of burritos”
, zegt Belén Llamazares Carballo, Marketing Manager Heinz Benelux.

Sauzenonderzoek Heinz

Barbecue en gourmetten
Met steeds specifiekere saussmaken komen de fabrikanten tegemoet aan de behoefte van de Nederlander om gerechten van meer smaak te voorzien. De sausverkoop hangt ook samen met de temperatuur. Het is dan ook niet geheel toevallig dat vooral de barbecue het favoriete sausmoment is. Maar liefst 63% voegt een of meerdere sauzen toe aan het gerecht op zijn of haar bord. Satésaus (67%), knoflooksaus (59%), mayonaise (44%), barbecuesaus (41%) en cocktailsaus (31%) zijn de vijf populairste sauzen tijdens het barbecueseizoen. Ook tijdens het gourmetten strooien we druk met de sauzen op het bord. Tijdens het gourmetten voorziet 66% één of meerdere gerechten van minimaal één saus.

Sausmomenten
Tijdens het onderzoek werd er een onderverdeling gemaakt van negen sausmomenten: ontbijt/brunch, simpele lunch, uitgebreide lunch, snack, borrel, BBQ/picknick, gourmetten, simpel diner en uitgebreid diner. Waarbij gevraagd werd naar de favoriete saus voor het moment. Hierbij is mayonaise duidelijk favoriet met vier nummer 1 vermeldingen en op het ontbijt na allemaal top 3 noteringen. Op de tweede plaatse van populaire sauzen staat ketchup. Deze saus scoort het beste bij het ontbijt omdat het goed past bij tosti’s.

Sauzenonderzoek Heinz

Specifieke sauzen
Heinz ziet een trend dat we specifieke sauzen gebruiken
. Daarom introduceerde Heinz begin dit jaar specifieke sauzen voor bij de burger (Heinz Spicy Burger Sauce), worstjes (Heinz Tomato & Herb for Sausage), rundvlees (Heinz Sweet Garlic for Beef) én een Curry Mango saus die speciaal voor kipgerechten werd bedacht (Heinz Curry Mango for Chicken). Maar voor 20% van de Nederlanders is het niet genoeg want die geven een eigen twist aan sauzen door er kruiden als knoflook, kerrie of peterselie aan toe te voegen.

Sauzenonderzoek Heinz

Deel dit snacknieuws op:

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *