Dunkin' Donuts Vitrine

Dunkin’ Nederland failliet verklaard: Wat betekent dit voor de keten?

De Nederlandse tak van de bekende koffie- en donutketen Dunkin’ (voorheen Dunkin’ Donuts) is failliet. Deze schokkende ontwikkeling werd bevestigd door medeaandeelhouder Roberto Fava. Op dinsdag 8 oktober heeft de keten officieel faillissement aangevraagd, meldt curator Derk van Geel. Ondanks het faillissement blijven de winkels voorlopig open, maar de toekomst van de vestigingen en het personeel is onzeker.

Onzekere toekomst voor personeel en winkels
Hoeveel werknemers door het faillissement worden getroffen, is nog niet bekend. De curator heeft laten weten dat het personeel inmiddels is ingelicht, maar verdere details, zoals de oorzaak van het faillissement, zijn vooralsnog onduidelijk. Momenteel is het afwachten hoe de situatie zich ontwikkelt en of er mogelijkheden zijn voor een doorstart of overname.

Van hotelketen naar bankroet
In 2023 werd Dunkin’ in Nederland en België overgenomen door Van der Valk International, een van de divisies van het bekende hotelconcern. Dit zou een nieuwe groeifase inluiden voor Dunkin’, met plannen om vooral jongeren aan te trekken naar zowel de donutwinkels als de hotels van Van der Valk. Het hotelconcern kreeg via deze overname het recht om het Dunkin’-merk te exploiteren, een deal die werd gesloten met het Amerikaanse Inspire Brands.

Hoewel Van der Valk grote ambities had voor de Nederlandse Dunkin’ vestigingen, waarbij zij de keten verder wilden uitbreiden, lijkt het nu allemaal op losse schroeven te staan.

Dunkin' Donuts Vitrine

Dunkin’s opmars in Nederland
Dunkin’ Donuts, bekend om zijn kleurrijke donuts en diverse koffiespecialiteiten, maakte zijn debuut in Nederland in de jaren negentig. Echter, deze eerste poging om de Nederlandse markt te veroveren strandde al snel, en in 2000 sloten de vijf vestigingen hun deuren. Pas in 2017 werd de keten nieuw leven ingeblazen in Amsterdam, waarna Dunkin’ een snelle groei doormaakte met tientallen nieuwe vestigingen door het land.

Hoewel de keten wereldwijd een enorm succes is met meer dan 12.200 locaties in 45 landen, heeft Dunkin’ Nederland altijd een uitdagende markt gebleken. De donutwinkels werden gevoed door een centrale bakkerij in Utrecht en waren tevens te koop via supermarktketen Jumbo. Met ruim vijftig vestigingen in steden als Amsterdam, Tilburg en Eindhoven, heeft Dunkin’ de afgelopen jaren gestaag aan populariteit gewonnen.

De shift van donuts naar koffie
Dunkin’ besloot enkele jaren geleden om “Donuts” uit de naam te schrappen, in een poging om meer nadruk te leggen op koffie en andere drankjes. Hoewel de donuts nog steeds op het menu staan, werd deze rebranding ingezet om de keten te positioneren als een serieuze speler in de koffiemarkt. Het logo werd behouden in de kenmerkende oranje-roze kleuren, maar met een fris, nieuw lettertype.

Wat nu?
Hoewel het faillissement een zware klap is voor Dunkin’ Nederland, is het voorlopig afwachten wat er zal gebeuren met de keten. Mogelijk zal een doorstart of overname de deuren openhouden voor de koffieliefhebbers en donutfans. Dunkin’s positie als wereldwijd icoon is onbetwist, maar de vraag is of deze zoete traditie in Nederland kan blijven voortbestaan.

Deel dit op

Meer vet nieuws

Kroket met honing verrassende oplossing voor smaakverlies

In het Meander Medisch Centrum vond afgelopen week een bijzonder experiment plaats tijdens het smaakcafé, onder leiding van chef-kok Jelte Kuipers. Dit evenement richt zich op patiënten die door bijvoorbeeld COVID of een chemokuur te maken hebben met smaakverlies of -verandering. Een van de meest opvallende ontdekkingen? Een kroket met honing.

McDonald's McRib

McRib keert terug naar Engeland, Nederlandse fans krijgen ook weer hoop

Vanaf 25 oktober 2024 is de McRib weer tijdelijk te koop in Engeland, en dat geeft de Nederlandse fans nieuwe energie. Zou de McRib eindelijk de oversteek naar Nederland maken?


Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *