Menu van fastfoodketen moet minder items bevatten
Klanten hebben genoeg van de uitgebreide menu’s bij fastfoodketens. Ze kiezen liever voor een keten met een beperkt aanbod maar goed is in het bereiden van een specifiek product. Deze trend is gespot in Amerika en heeft al gevolgen voor het aanbod. Vooral ketens als McDonald’s ondervinden hier de problemen van.
100 verschillende items op het menu
Op het hoogtepunt in 2008 had een gemiddelde fastfoodketen bijna 100 verschillende items op het menu staan. Inmiddels is dit aantal al teruggebracht naar een ruime 92 items. Vooral de zogenaamde fast-casual ketens zoals Chipotle en Shake Shack hebben een beperkte menukaart en plukken daar ook de vruchten van.
Nieuwe restaurants kiezen voor weinig en makkelijk
Nieuwe restaurants kiezen ook voor een beperkt aanbod. Volgens onderzoek worden er gemiddeld 59,4 menu items aangeboden bij net geopende restaurants. Voorwaarde is vaak dat de items snel en eenvoudig te produceren zijn.
Hamburger, friet en drinken
Darren Tristano executive vice president van Technomic, een voedsel onderzoekbureau zegt dat klanten willen weten waar een restaurant goed in is. Als je 100 items op een menukaart hebt staan hoe moet een klant dat dan weten? Als voorbeeld noemt hij n-N-Out Burger. Iedereen die daar eet weet wat hij krijgt. Een burger, friet en drinken. Duidelijker kan het voor een klant niet zijn.