Amandelen zijn naast gezond tussendoortje nog heel veel meer

AmandelenWie aan noten denkt om te snacken, zal in eerste instantie aan pinda’s denken. Maar juist amandelen zijn de alleskunner onder de noten. Want amandelen zijn niet alleen een gezond tussendoortje met weinig calorieën, met amandelen kun je bijna ieder gerecht nog smaakvoller maken. Je kunt het roosteren, vermalen tot meel, in zoete en hartige gerechten gebruiken en zelfs marsepein van maken om hoogstaande patisserieën van te maken.

Kortom: het is een enorm veelzijdige noot. En laten we niet vergeten dat amandelen daarnaast ook nog eens hartstikke gezond zijn. In dit artikel vertellen we je maar amandelen vandaan komen, wat ze zo gezond maken en hoe je amandelen kunt gebruiken in verschillende soorten gerechten. Go nuts!

Waar komen amandelen vandaan?
Amandelen komen van de amandelboom. Ze worden geschaard onder noten, maar vallen officieel in de categorie pitten en zaden. Amandelen zijn namelijk de eetbare pitten van de steenvruchten van de amandelboom. Deze amandelboom behoort tot de prunus familie, waar er in totaal drie soorten van zijn. In de prunus familie vallen eigenlijk alle bomen en struiken die eetbare steenvruchten produceren. Denk dan aan perziken, pruimen, kersen en abrikozen. De boom zelf komt oorspronkelijk uit het Midden-Oosten, maar tegenwoordig groeit deze overal. Wereldwijd komen de meeste amandelen in Californië.

Amandelen

Waarom zijn amandelen gezond?
Amandelen zijn echt voedings bommetjes. Dit komt omdat ze per 100 gram wel 20 gram eiwitten bevatten, rijk zijn aan gezonde vetten en laag in koolhydraten. Amandelen zijn rijk aan vitamine B en de mineralen fosfor en koper. Ze zitten vol met bouwstoffen om je lichaam gezond te houden. Wil je een gezond tussendoortje? Dan is een handje amandelen altijd een goed idee.

Hoe verwerk je amandelen in je gerechten?
Amandelen kun je op ontzettend veel verschillende manieren verwerken in je gerechten. Stel, je gaat amandelen kopen op de markt, dan kun je een lekkere geroosterde variant kopen. Deze variant is heel smakelijk door salades heen of om verse pesto mee te maken. Een andere tip is om deze geroosterde amandelen fijn te hakken en bijvoorbeeld bovenop een dip te sprenkelen, zoals tzaziki of muhammara. Zo krijg je een heerlijke extra crunch.

Wil je binnenkort een cake bakken? Kies dan amandelmeel en vervang de helft van je gewone meel hiermee. Daar wordt je cake hartstikke smeuïg van. Zelfs marsepein wordt gemaakt van amandelen en suiker. Tot slot kun je amandelen natuurlijk door de yoghurt of havermout gooien. Kortom: met amandelen kun je eigenlijk alle kanten op.

Foto credits: Flickr / healthaliciousness.com

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *