De ins en outs: koffie na het snacken

Tegenwoordig verkoopt bijna iedere fastfoodketen een aardige kop koffie. Het is dan ook een aangenaam rustmoment, een fijne oppepper en een aangename smaakbeleving: het nuttigen van een kopje koffie na het snacken. Maar, is dat eigenlijk wel zo goed voor je? In dit artikel lees je de ‘ins’ en ‘outs’ van koffie drinken na het snacken.

Waarom je wel koffie wilt drinken na het snacken
Smaakbeleving
In de eerste plaats draait koffie natuurlijk om de smaak. De smaak van de koffie zelf, maar ook de algehele smaakbeleving die koffie na de maaltijd tot stand brengt. Wie wat meer tijd neemt bij de fastfoodketen neemt een hoofdgerecht met hartige smaken en een zoet dessert ter afsluiting. De bittere smaak van (zwarte) koffie vormt dan een aangename tegenhanger en neutraliseert de contrasterende smaken van het hoofd- en nagerecht. Een overheerlijk kopje Italiaanse koffie maakt de smaakbeleving dan compleet.

Spijsvertering
Daarnaast zorgen stoffen als cafeïne en chlorogeenzuur in de koffie ervoor dat je bloedsuikerspiegel minder snel stijgt na het eten. Op wordt je spijvertering op gang gebracht en voorkom je tegelijkertijd dat je in een dipje belandt na het nuttigen van de maaltijd. Het welbekende fastfoodipje blijft daarmee uit.

Waarom je je koffie beter skipt na de avondmaaltijd
Buikklachten
Een overdaad aan koffie na het snacken, de combinatie van koffie met melk of suiker of het nuttigen van koffie na een bijzonder vetrijke maaltijd, heeft een minder aangenaam effect op de spijsvertering. Teveel koffie zorgt er namelijk voor dat het eten zich te snel door het spijsverteringskanaal gaat verplaatsen, met buikkrampen en mogelijk nog meer narigheid ter gevolg.

Door koffie te nuttigen met melk, met suiker of na een vetrijke maaltijd stijgt de bloedsuikerspiegel juist wel, breekt je lichaam vetten minder goed af en kun je misselijk worden.

Slapeloosheid
Tenslotte kan het drinken van koffie na de avondmaaltijd ervoor zorgen dat je een té grote oppepper krijgt. Het effect van cafeïne verschilt per persoon, maar kan tot zes uur na het nuttigen nog steeds zijn uitwerking hebben. Als je gevoelig bent voor cafeïne, betekent dit dat het je nachtrust flink in de weg kan staan en wellicht leidt tot een behoorlijk slapeloze nacht.

Cliffton de Vries

Cliffton is de ongekroonde kampioen kapsalons eten. Hij eet iedere snack als er maar genoeg saus over heen zit.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *