Nederland geeft dit jaar 1,3 miljard uit aan bezorgmaaltijden
ABN Amro heeft een rapport gemaakt over het bestelgedrag van maaltijden. Uit dit rapport blijkt dat de populairste momenten om eten te bestellen regenachtige dagen zijn. Pizza is het favoriete gerecht, met grillgerechten en fastfood op de andere podiumplekken.
1,3 miljard
Gemiddeld is een bestelling zo’n € 11,40. Voor sushi en andere Japanse maaltijden betalen we over het algemeen het meest, bijna 18 euro per bestelling. In april tot en met juni werden er 38 miljoen maaltijden besteld, goed voor een totale omzet van 440 miljoen. De verwachting is dat de totale omzet dit jaar op 1,3 miljard uitkomt. De hoogte van dit bedrag heeft met meerdere factoren te maken: de aantrekkende economie, de eenvoud van het (online) bestellen en de vindbaarheid van de restaurants.
Carrièretijgers, gezinnen en senioren
Niet alleen carrièretijgers bestellen eten maar ook gezinnen met jonge kinderen en senioren weten de bestelservices te vinden. Toch komt het overgrote deel van de bestelling binnen in de winkel of per telefoon. 35% van de bestellingen komt digitaal binnen.
Innovaties
De verwachting is dat maaltijdbezorging volgend jaar met nog eens 20% zal stijgen. Groeimogelijkheden zijn er dus genoeg. Het advies is dan ook om zaken te automatiseren (bijvoorbeeld via robots) of te investeren in andere innovaties.