Starbucks zet vol in op loyaliteitsprogramma
Starbucks heeft sinds 2009 een loyaliteitsprogramma in Amerika en Canada. Vaste klanten kunnen allerlei extra’s krijgen bij de koffieketen. Dit jaar gaat Starbucks het programma, Starbucks Rewards verder uitbreiden.
15 miljoen leden
In Amerika haalt Starbucks meer dan veertig procent van de omzet uit klanten uit dit loyaliteitsprogramma. Het programma telt dan ook meer dan 15 miljoen leden. Vooral de laatste twee jaar is dit aantal flink gegroeid: 25%.
Sneller sparen
In de praktijk komt het loyaliteitsprogramma van Starbucks er op neer dat klanten kunnen sparen voor gratis producten zoals koffie en snacks. Via de app kunnen de vestigingen klanten op specifieke dagen dubbele punten geven waardoor er mogelijk meer klanten naar de vestiging komen. In die nieuwe opzet zal het sparen vooral sneller gaan en is daarmee ook interessant voor de minder trouwe klanten. De trouw klanten kunnen daarnaast sparen voor duurdere zaken zoals merchandise.
Koffie abonnement bij Burger King
Maar ook andere ketens zien de potentie van koffie in. McDonald’s is flink aan het uitbreiden met McCafés en Burger King heeft een “kop koffie per dag” abonnement voor slechts 5 dollar per maand. De fastfoodketens hopen hiermee nieuwe klanten naar de restaurants te trekken, bijverkopen te genereren en zo ook aan klantenbinding te doen.